Olcsóbb-e online bevásárolni?

Vegyesbolt az interneten

Az élelmiszer kiskereskedelemmel foglalkozó, magyar tulajdonú G’Roby bolthálózat 2000-ben indította útjára online boltját. A 26 főt foglalkoztató, 600 millió forint árbevételű G’Roby Netshop Kft. mintegy 12-13 százalékát adja a hat hagyományos boltból álló hálózat teljes árbevételének. A mára a legismertebb online kiskereskedelemi bolttá kinőtt G’Roby Online Shopnak 13 ezer regisztrált felhasználója van, amelyből 3400 a törzsvásárló: ők kéthetente legalább egyszer vásárolnak, átlagosan 22 400 forint értékben.

A slágertermékek az italáru (különös tekintettel az egyre keresettebb ásványvízre, illetve tartós tejre), a kávé, cukor, liszt só, mosószerek, papíráru. "Élelmiszernél általában év elején és év végén megy fel a vásárlás, amely 10-15 százalékkal több forgalmat eredményez az átlagosnál" – mondja Nagy Sándor a G’Roby Netshop Kft. ügyvezető igazgatója.

Nem pótol, csak kiegészít

Az ügyvezető szerint az online vásárlás nem pótolja, csak kiegészíti a hagyományos vásárlást. Mint ilyen viszont óriási kényelemmel jár: a szállító akár a harmadik emeletre is felviszi a több karton ásványvizet vagy tartós tejet. A küszöbig tartó szállítás díja sem drága: Budapesten átlagosan 550 forint.


A G’Roby 2000-ben elsőként nyitott a hazai online vásárlók felé. Ma a hálózatnak már hat boltja működik a fővárosban, és növekszik az internetes vevők aránya.

 

Nagy Sándor szerint a G’Roby-nál az élelmiszer kiskereskedelem teljes termékkörének 60 százaléka kötött áras. A társaság ezért a boltvezetőre bízza, hogy a fennmaradó termékeknél milyen egyéb árkedvezményeket, akciókat alakít ki – ez vonatkozik a Netshopra is. „Folyamatosan akciókat tartunk, amelynek árai a hagyományosan alacsony árakkal dolgozó offline boltjainkhoz képest is kedvezőbbek” – mondja az ügyvezető. „E mellett az online akciós áraink átlagosan 5-20 százalékkal alacsonyabbak más hagyományos kiskereskedelmi boltokénál is.” Nagy Sándor hozzáteszi: a szezonális hatások az online élelmiszer kereskedelmet nem befolyásolják jelentősen, szemben például a könyvkereskedelemmel, ahol karácsony előtt akár 40 százalékkal is több könyvet adnak el online.

Többségben a női vásárlók

A G’Roby Netshop vásárlói fele részben magánszemélyek, fele részben cégek. A magánszemélyek közül jelenleg több a női vásárló, mint a férfi, de ez nem volt mindig így. „A nemi arány három évvel ezelőtt fordult meg: amíg 2002-ban vásárlóink hetven százaléka volt férfi és harminc százaléka nő, jelenleg éppen fordított az arány” – mondja Nagy Sándor. Bár demográfiai adatokat nem kérnek a rendelés feltételéül szolgáló regisztrációnál, a szállítói tapasztalatok alapján sokféle társadalmi réteg rendel az interneten. A vásárlók között éppúgy megtalálható a Rózsadombon lakó kismama, mint a Rózsa utcai nyugdíjas.

A vevők háromféle fizetési mód közül választhatnak: a szállítónknak készpénzzel, az áru átvétele után, cégek esetén, külön szerződéssel, 10 napos banki átutalással, illetve bankkártyával, az Inter-Európa Bank biztonságos rendszerén keresztül. A magánszemélyek 6-7 százaléka bankkártyával fizet, idén 8-9 százalékot vár Nagy Sándor. A G’Roby Netshop tíz autóval szállítja ki az árut. Már az agglomerációt is becsatornázták, de vidékre nem szeretnének menni, mert anyagilag nem érné meg a kiszállítás. A terveikről szólva Nagy Sándor elmondta: azt szeretnék elérni, hogy a regisztrált vásárlók legalább 40 százaléka törzsvásárló legyen. Jelenleg ez arány 30 százalék.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Nyomul a TVnet

    Néhány éven belül az első öt hazai internetszolgáltató közé akarja emelni a TVnetet ifj. Lengyel Tibor.

  • Milliárdos bevételek e-számlázással

    Terjed az elektronikus számlázás, de az archiválás a legtöbb magyar cégnél még gondot okoz.

Előzmények