Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • bteebi

    veterán

    Európa mellett már rég elment a világ (Kína), de ha így halad, akkor lassan Amerika mellett is el fognak. Ez nem feltétlenül jó, de szerintem elsősorban nem Kína hibája.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • bteebi

    veterán

    válasz simonzé #7 üzenetére

    Sok igazság van abban, amit írtál, egyúttal elgondolkodtatóak is a számok (pl. eladott/legyártott darabszám), de:

    "És mi történik ha egy kínai gyártó becsődöl? ... Hogy lesz a karbantartás? Honnan lesz alkatrész ha kell? Pl. szélvédő, lengéscsillapító, csere fényszóró, vagy akár csak egy guminyomás szenzor? Hát sehonnan."

    Mert mi történne, ha mondjuk a Ford csődölne be? Vagy a Mercedes? Akkor honnan lenne alkatrész? Jó eséllyel ugyanonnan, ahonnan a becsődölt BYD-hoz is. Kínából, meg pár OEM-től. :U Ha van igény, akkor azt valószínűleg ki fogják szolgálni, mert van benne lóvé. Persze nem biztos, hogy így lenne bármelyik gyártó esetében is. Rosszabb esetben sok autó donorként végezné, ami >~20 éves távlatban eleve így szokott történni. (A Ford meg a Merci piaci részesedése nyilván nem kevéssel nagyobb a BYD-énél, szóval nagyobb eséllyel foglalkoznának velük.)

    "A régi, jól ismert gyártók drágák."

    Valóban azok, csak ezt a felhasználó oldaláról nézve - szerintem - egyre kevésbé érthetően teszik, tehetnék meg. Az autóipar szabályozása persze sajnos túlerőltetetten változott, nem kis részben már-már értelmetlenül.

    "De vajon mit adnak cserébe? Minőséget? Megbízhatóságot? Szolgáltatást? Stabilitást? Biztonságot? Tapasztalatot? Időtállóságot?"

    Hááátt.. ezek közül egyre inkább csak a tapasztalatot. Amiből egyre több a rossz. Gyakorlatilag minden gyártónak vannak kisebb-nagyobb szériahibái, akár rossz tervezés miatt, akár későbbi spúrkodásból. (Ford motorproblémák, gagyi váltók, BMW motorproblémák). De több olyan esetet is hallottam már, hogy vadonásúj autóval is (talán Renault meg Nissan??) a tulaj kb. állandó vendége volt a márkaszervizeknek, mert gyakorlatilag nem lehetett használni az autóját.

    Annyi "előnye" van a tisztán elektromos autóknak, hogy azoknál némi túlzással ugyanakkora (nulla) tapasztalattal indult egy BMW, egy Mercedes, egy Tesla, meg egy BYD is. Oké, a két előbbi már közel 100 éve is gyártott karosszériát... tyűűű, baromi releváns most. A Tesla meg pl. megcsinálta a Gigapresst, amit szintén spúrkodásból több gyártó is igyekszik lemásolni.

    "Nekem volt ALUVÁZAS (!!!) kínai bicajom, aminek garázsban tartva is barnán rozsdásodott a váza, meg a felnije."

    Akkor az nyilván nem aluvázas volt, mert az legrosszabb esetben is "csak" korrodál, de nem rozsdál. Nyilván sok kínai termék gagyi, pl. az a bringa is az volt, de attól még a "Made in China" nem a gagyi szinonimája. A BYD autói eléggé jó minőségűnek tűnnek, az persze másik kérdés, hogy ez hosszabb (>5 év) távon is így marad-e, és hogy hogy lesz hozzá később support, pláne Európában.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • bteebi

    veterán

    válasz hokuszla #14 üzenetére

    Félreértettél. Én KUMULATÍV adatról beszéltem (máshogy: összes forgalomban lévő jármű, NEM az aktuális eladások!), amik alapján még a Tesla is csak egy marginális valami, egy kerekítési hiba mondjuk egy VW mellett, de igazából bármelyik régi, nagyobb gyártó mellett is. Azt meg majd meglátjuk, hogy 10-20 év múlva ez hogy fog változni.

    Ez alapján a valóban remek Wiki cikk alapján amúgy csak C-Merciből közel 7 milliót adtak el 13 év alatt (1993-2006), míg VW Bogárból kb. 22, Golfból pedig 30 milliót - amik persze nyilván nem egyeznek meg a még forgalomban lévő autók számával.

    [ Szerkesztve ]

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • bteebi

    veterán

    válasz Shadowbull #17 üzenetére

    Nyilván baromi komplex, de nem a karosszéria vagy az utastér lesz benne az igazi kihívás, hanem a hajtáslánc. Ami egy elektromos járműben jóval egyszerűbb. Az alkatrészek, komponensek nagyon nagy részét eleve beszállítók hozzák - persze nyilván gyártói specifikációk alapján (jobb esetben). Meg egyébként reverse engineeringgel (is) lehet tanulni másoktól.

    A Teslának az volt az egyik nagy előnye, hogy korán kezdtek az EV-kkel, és szoftveres oldalról eleinte jóval jobbak voltak a konkurenciánál, meg hogy elég nagy volt az integráció.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • bteebi

    veterán

    válasz Hieronymus #21 üzenetére

    Bár a lengéscsillapító se off-the-shelf, de azért azoknál is teljesen standard megoldások vannak, minőségtől, árkategóriától függően. Onnantól kezdve meg már egyáltalán nem űrtudomány "megtervezni". Érdemi hardveres újítások ma már nem nagyon vannak (pár gagyi szenzor az nem az), az autók az elmúlt bő 20 évben érdemben nem nagyon változtak. Több lett a szenzor (ami amúgy nagyon fontos!), meg valamivel hatékonyabbak a motorok, de nagyjából ennyi.

    Eleve nem úgy működik amúgy egy új gyár(tó) indítása, hogy pl. Musk felvesz ~100 pályakezdő mérnököt, akik még az életben nem láttak autót, hanem eleve olyan szakemberek lesznek nála, akik mondjuk már 10-20 éve is lengőkarokat, kerékíveket meg hűtővizet terveztek. Ma pedig már amúgy bármit megtervezni és kivitelezni is sokkal gyorsabb, mint mondjuk 20-30 éve volt. Számítógépes tervezéssel akár 1-2 hét alatt többet érhetnek el, mint 40-50 éve kézi tervezéssel.

    Egy gyártósor normális PLC vezérlése persze valóban nagyon nehéz, akárcsak a hatékony, zavartalan működés megszervezése, de azért egyik se megoldhatatlan feladat.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • bteebi

    veterán

    válasz Shadowbull #23 üzenetére

    "Az elmúlt húsz évben brutális mértékű változások voltak."

    Az alapok gyakorlatilag semmit sem változtak már nagyon régóta. Egy autó majdnem ugyanúgy néz ki, és tulajdonképp ugyanazon az elven, ugyanúgy működik, mint bő 30 éve. Nyilván rengeteget fejlődött közben a teknológia, de pl. az ACC, AEB, LKA, IHC, TCS, TPMS, meg az összes biztonsági szarság, infotainment, ülés/kormányfűtés, sokzónás pollenszűrős klíma, RADAR, LIDAR, meg csilliónyi kamera csak körítés. Kényelmesebbé, biztonságosabbá, hatékonyabbá teszi az autót, de az alapokon nem változtatnak semmit. Jobbak lettek az automata váltók? Na hurrá. Start-stop rendszer? Tyű. (A hibrid hajtáslánc mondjuk megsüvegelendő a komplexitása miatt.) És nem azt mondom, hogy a fenti dolgok nem jók, vagy nagyon jók (mert nyilván azok!), de az alapokon akkor sem változtattak. (Habár a Tesla vicces fényjátéka, puki módja, a hatalmas központi kijelzője, amin játszani is lehet... ugyanúgy csak parasztvakítás. Persze működik.)

    Majd ha ~kapszula, vagy épp kocka formájú, kerék nélküli, kevlár, CNT vagy valami spéci kompozit alapú, lebegő (pl. maglev), full autonóm "autók" lesznek, akkor lehet majd azt mondani, hogy paradigmaváltás. Amíg marad a négy kerék, négy/öt ajtó, meg a kb. full azonos forma és felépítés, addig nem. Akár az autóiparban dolgozol, akár nem. Egyelőre csak az alábbi "innováció" van:

    [ Szerkesztve ]

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • bteebi

    veterán

    válasz Shadowbull #25 üzenetére

    Inkább az az óvoda, ha mondjuk a Bluetootht meg a kísérőfényt innovációnak tekintik. A finomhangolások, aktív/passzív biztonsági elemek fejlődése nyilván rendkívül hasznos és jó, összességében sokkal biztonságosabbá, kényelmesebbé tették az autózást - ezt nem vitatta senki -, de se a karosszéria, se a motorok (kivéve hibrid hajtás, és részben a turbók), futómű/felfüggesztés alapok nagyon régóta nem változtak érdemben, én csak ennyit állítok. Szóval lehetne látni a fától az erdőt. (Természetesen ebben se kell egyetértenünk.)

    Hacsak nem számít érdemi változásnak egy alig szarabb tulajdonságokkal rendelkező kompozit, amivel autónként 10 dollárt lehet spórolni, típushibákért cserébe. Vagy az, hogy a gumin lévő szenzorok firmware frissítés után hibát dobnak. :DDD

    A biztonsági öv, ABS, légzsák nagy cuccok voltak, de most már (szerencsére) egyáltalán nem azok. Egy vészfék asszisztens mondjuk valóban nagyon hasznos, de pl. egy láblendítős csomagtérnyitás (igen, tényleg lehet kényelmes) nem egy lényeges fícsör. Egy full mágneses lengéscsillapítás ("maglev"), "öngyógyuló" karosszéria sokkal relevánsabb lehetne, mint mondjuk az üléshűtés.

    Nem kevés fejlesztés - rengeteg területen, egyáltalán nem csak az autóiparban - már jó ideje olyan, mint az egéren az RGB LED - hiánypótló :). Majd ha lesz pl. rendes, bárhol működő, megbízható önvezetés, akkor azt tekinthetjük a következő lépcsőfoknak. Az alapok persze akkor is ugyanazok maradnának - sok gyártónál ugye az ICE/hibrid/full EV alapja is ugyanaz... mert úgy olcsóbb. De nincs ezzel semmi baj, ami működik az működik, de ne a valamivel nagyobb akkukapacitástól vagy a még gyorsabb gyorsulástól essünk már hasra. Igen, leegyszerűsítés, de ezzel együtt is elég hosszú már ez a hsz.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • bteebi

    veterán

    válasz Hieronymus #29 üzenetére

    "Korábban linkeltél egy ábrát, az autók külsejének hasonlóságáról. Nagyon jól látszik, a külső formák néhány, közös fejlesztésen keresztül alakultak ki."

    Igen, nagyrészt a praktikumon és a fizika törvényein keresztül :). Értelmezhető legyen a légellenállás (=hatékonyság), de azért maradjon masszív, és amennyire lehet, balesetbiztos a karosszéria, meg persze legyen némi hely az utasoknak és a csomagoknak is. Több változó ugyan, de összességében nagyjából egy (forma)irányba mutatnak a végén. Már csak ezért is ekkora a hasonlóság. Nem nagyon van új a nap alatt.

    "Ezek a fejlesztések sohasem olcsóak. A gyártók csoportokat alkotva finanszírozzák meg fejlesztéseket."

    Tudtommal ez (többek között) többnyire a motorfejlesztésekre is igaz, és viszonylag kevés (valós) fejlesztőlabor van. A legnagyobbak persze lehet, hogy full egyedül dolgoznak, valamilyen fajta fejlesztő/kinetikai laborja a valamivel kisebb gyártóknak is lesz, de az közel sem olyan, mint ~nulláról fejleszteni. (Persze a korábbi fejlesztéseket, akár saját, akár nem, is lehet reszelgetni. Csak nem feltétlenül éri meg.)
    "Nem elég egy dizájnt lerajzolni. A formát ellenőrizni kell. például légcsatornában."

    Szerintem ezeket manapság már inkább CFD-vel csinálják. Vagyis a munka kezdeti fázisait CFD-vel, mert az egyszerűbb és gyorsabb, a legvégén pedig marad(hat) a szélcsatorna, mert az a tuti.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

Új hozzászólás Aktív témák