Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • dezz

    nagyúr

    Sziasztok!

    A 3. oldal tetejére "odabiggyesztettem" még egy fejezetecskét. :)

    janos666: Egy DTP94B nevezetű kolorimétert használok most. Ezt egy már megszűnt cégtől vette át az x-rite és elsősorban az Eizo-nak szállították, de már beszűntették a gyártását. Nem azért, mintha annyira rossz lett volna, de rájöttek, hogy jobb, ha nem gyártanak annyifélét, mert így nem tökéletesen egyformák. De úgy vettem észre, ez elég közeli adatokat szolgáltat a valóshoz (pl. a gyár által megadott koordinátákhoz).

    Videokártya: HD5750. 2D-s CAD-del foglalkozom, az a fél fogára sem elég. Filmlejátszással (1080p) sem volt gond. Komolyabb játékokat nem néztem a monitoron, kevés hozzá a procim.

    "Illetve mennyire lehet észrevenni, hogy nem egész számú többszörösére lesz felnagyítva az 1920-as videók képe?"

    Csak ott lehetett észrevenni, ahol nagyon sűrű és kontrasztos vonalkák voltam egymás mellett.

    A 720p egyébként élesebb tudott lenni rajta, mint egy 1920-as monitoron, mivel ugye az 2x1280=2560. :) (De arra már nem emlékszem, hogy ehhez a monitoros vagy a GPU-s átméretezést kellett-e beállítani.)

    "(Bár tudom, hogy ott is csak a chroma térkép van 1920-ban, a luma csak 1280-ban, tehát a FullHD monitorra sem teljesen 1:1 megy ki a FullHD forrás, hanem mindig van közbenső átméretezés a rendereléskor...)"

    Hát, egyrészt fordítva, a luma (~világosság) van full felbontásban, másrészt a chroma értékek (U és V) pontosan fele-felbontáson (vízszintesen és függőlegesen, illetve néha csak vízszintesen). Hacsak nem maradtam le valamiről. :)

    A D/A jóságának letesztelésére nem volt idő, de vélhetően nem a legócskábbat teszik bele ebből sem. (Na persze nyilván nem is high-end kategóriásat. :) )

    M@trixfan: Csak annyi a különbség, hogy itt picivel vastagabb volt az elülső rész.

    [ Szerkesztve ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz janos666 #1 üzenetére

    A "kontra" érveket kiegészítettem ezzel:
    - Natív felbontásban nehéz "kihajtani" játék szempontból

    Ja, és találtam egy (újabb!) videós TN vs. IPS összehasonlítást: [link]

  • dezz

    nagyúr

    válasz Brekk #13 üzenetére

    Hát jahh, az igaz, de a pixelek olyanok, mint sok-sok tű hegye! :))
    Szóval, nem csak egy irányban éles, hanem mind a kettő (x, y)! :D

    (#15) janos666: Az az érdekes, hogy pár napja priviben teljesen jól írtad. :)
    Amúgy jók voltak a kérdéseid!

    (#16) yodamastah: "A teszt ok en is 2711-et hasznalok, kb egyetertek az elhangzottakkal. Kiegesziteskent hozzatennem hogy hiaba a szeles gamutos megjelenites, amig a legtobb megjelenitendo tartalom sRGB-ben keszul, addig mindezeket wide gamutban nezve csupan azt erjuk el hogy minden tulszinezett lesz. Pelda: a Bluray keszitesekor is sRGB gamutot hasznalnak. De a digitalis kamerak java resze is sRGB-ben kesziti a kepeket, es szerintem a jatekot keszito grafikusok sem szeles gamutban dolgoznak.... Innentol kezdve amig nincs teljes color managelt megjelenites az oprendszerben, addig egyszeruen egy wide gamutos monitornak semmi ertelme nincsen. (szep szines parasztvakitos)."

    Elméletben igazad van, de a gyakorlatban nem értek veled egyet. Főleg a "nincs semmi értelme" és a "parasztvakítás" résszel!

    Az sRGB a régebbi, átlagos monitorokban és tévékben alkalmazott CRT foszforának színtere. Ennyit tudott. (Megjegyzem, már a trinitron rendszerű CRT-kben alkalmazott vörös is vörösebb volt valamivel, illetve enyhén lilás, de senki sem tiltakozott ellene! :) )

    Az sRGB az élethez képest is fakó, nem bírja visszaadni az élet színeit...

    A technológia most lehetővé teszi a még tisztább és élénkebb színek megjelenítését. Mint írtam, a széles szín-gamut nem olyan, mintha egyszerűen sRGB-ben feljebb tolnánk a szaturációt! A vörös valódi vörös, nem az a szokásos téglavörös, a zöld is tisztább zöld, nem az az inkább sárgászöld, és a kék is "kékebb". Az egész jóval "élőbb" és -- megfelelő körülmények között -- élethűbb!

    Kb. mint az előhívott, filmtekercses fotók! (Illetve lehet, hogy a fotónyomtatók is képesek már erre, nem tudom.)

    Az meg egy másik dolog, hogy az egyéb eszközeink jó része még nincs felkészítve erre (bár vannak pl. Adobe RGB-s fényképezőgépek). De most ezért lemondani az egészről még ki tudja, hány évig...!?

    Kiemelném, hogy a wide-gamutos H-IPS-nél kiegyensúlyozottan van kibővítve a színtér: a szem érzékenységét figyelembevéve egyforma arányban minden irányban!

    Egyébként a moziban sem sRGB-ben megy a vetítés! Legalábbis ami a filmszalagos filmeket illeti, de szerintem a digitális sem! Szóval, az egy dolog, hogy pl. a Blu-ray által használt videós színtér is az sRGB-n alapul (nem teljesen egyforma a kettő gammában), de attól még nyugodtan nézhető wide-gamutban, miáltal sokkal mozisabb feelinget kapunk!

    "En sRGB-ben hasznalom, de persze megneztem a szeles gamutos uzemmodjaiban. Egyszeruen tul szines minden amit neznek rajta es kesz."

    Váljék egészségedre, senki sem tiltja meg! :) De szerintem ezzel lemondasz egy nagyszerűbb vizuális élményről...

    Igen, wide gamutban minden élénkebb lesz, ez tény. (Részben mert az eredeti szín-koordináták némileg "kihúzásra" kerülnek -- de akkor is élénkebb lenne, ha eleve ilyen koordinátákkal készülne a felvétel!) De nem feltétlenül csúnyán túlszaturált és/vagy rossz tónusú! Úgy vettem észre, hogy (miután hozzászoktam a wide-gamuthoz) azok a felvételek tűnnek túlszaturáltnak és/vagy rossz tónusúnak (pl. bőrtónus), amik már sRGB-ben is azok! Csak itt még jobban kijön a hiba. Ilyen esetben én is vissza szoktam váltani sRGB-re, mert úgy kevésbé feltűnő.

    Ja, amúgy ne a Custom módot próbáld! Az valóban nagyon túlszaturált lesz, ha akár csak kicsivel is lejjebb van véve a kontraszt! (Pl. sötét szobában, amikor a 0-ás fényerő is kicsit sok.)

    "Kiemelnem negativumkent az engem meglehetosen idegesito anti glare reteg altal keltett "maszatos" feluletet. Utalom. De ez van sok masik monitornal is sajna."

    Amikor először láttam H-IPS-t, nekem is furcsa volt, de 2-3 nap alatt hozzá lehet szokni. Most már fel sem tűnik.

    "EZ meg mindig elviselhetobb mint az Apple fele tukrozo felulet, na attol meg jobban idegbajt tudok kapni"

    Nalátod! :) Persze, jobb lenne valami arany középút. Én sem értem, mi szükség van ilyen erős tükröződésmentesítésre...

    [ Módosította: dabadab ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz yodamastah #27 üzenetére

    Persze, ez mind világos és meg is értem az álláspontod. Olyan törvény viszont nincs, ami szankcionálna egy magánembert szabványnemkövető magatartásért... :)

    Ha nem is lesznek tökéletesen pontosak a színek, wide-gamut módban nézve sokkal jobban hasonlít egy sRGB-s géppel készült fénykép is egy előhívott fotóra (ezzel együtt sokkal jobban is néz ki), mint sRGB módban. Itt persze leginkább a privát fényképek nézegetéséről és hasonlókról beszélek.

    Munka szempontból (kiv. ha pl. kimondottan webes felületre készül) persze nyilván az a legjobb, ha egy profibb, Adobe RGB-s géppel készült fényképeken dolgozunk Adobe RGB módban. Megtehetjük itt ezt is.

    Ami a filmeket illeti, a legtöbbnek eleve módosított, egyedi színvilága van, amiben nem a tökéletesen természetes bőrtónus és egyebek a cél... Akárhogyan is, a moziban színesebb a kép. Lehet, hogy a digitális mozikban sRGB van (bár ezt nagyon nehezemre esik elhinni), de ott sem úgy néznek ki a filmek, mint egy sima monitoron...

    Egyébként a monitor Video módban támogatja az x.v.Colort (más néven xvYCC), amit az AVCHD formátum és a PlayStation3 is támogat (bár nem tudom, az utóbbi milyen formában).

    Anti-glare: pár évig egy olyan S-IPS-es monitort használtam, ami enélkül a "bizsi" nélkül volt tükröződésmentes. Bár nem ennyire, mint ez, de általában elég volt, ide is elég lenne nekem is. Talán valamilyen szabadalmi kérdés áll a háttérben, nem tudom. Ha két verzió létezne a panelből, én is az enyhébbet választanám. De ha nincs, hát nincs és annyira nem zavar.

    Hun'reeth: Nem-e? Közölném, hogy ez az angol standard magyar megfelelője. ;) Magam sem tudtam, de felvilágosítottak. :) Viszont mielőtt egy ilyen kijelentést teszel, nem ártott volna, ha nyomsz egy keresést... [link]

    janos666: Természetesen a monitor Standard módjának említésekor nem magyarosítottam azt. :P

  • dezz

    nagyúr

    válasz zsirfecske #38 üzenetére

    Köszi! :)

    Az NTSC rendszer egy összetett dolog és csak egy elemének tökéletlensége okozta azt, amit írtál.

    Az 1953-as szabvány része az "NTSC színtér", fixen definiált szín-koordinátákkal. A viszonyítás erre vonatkozik. Ez alapvetően a képernyő színterét írta elő, amit CRT esetén a felhasznált foszfor-keverék határoz meg. Egyébként szélesebb a mai tévéknél megszokotthoz képest, és csak pár évig tartották be, mert azok a foszforkeverékek, amik ezt tudták, nem biztosítottak elegendő fényerőt és az utánvilágítási idejük is túl hosszú volt.

    De az elszíneződési problémák ettől függetlenek: az NTSC videojel szín-enkódolási tökéletlenségéből fakadnak.

  • dezz

    nagyúr

    válasz VGYke #41 üzenetére

    Kicsit megkésett válasz: nem tudom, ki írt ilyet, én biztos nem. Viszont természetesen meghajtható a monitor 2560x1440-ben, ami 1,78x annyi pixel, mint az 1920x1080.

    Aram: Végül sikerült? Végülis összességében működik a dolog, legfeljebb a fehéregyensúlyt kellhet utólag korrigálni.

    ps. nem tudom állandóan végignézni az összes cikkem hozzászólásait, hátna érkezett új hozzászólás -- ha hetekkel a megjelenés után írtok, küldjetek róla egy pm-et is! (Na majd legközelebb beírom ezt az első hsz-be.)

    [ Szerkesztve ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz Aram #44 üzenetére

    A túlszaturációt a wide-gamut okozza. Pontosabban az, hogy a fényképek nem ehhez a kibővített színtérhez illeszkednek, hanem a szűkebb sRGB-hez. (Megjegyzem, ez nem ugyanúgy néz ki, mint ha sRGB-ben felnyomnánk a szaturációt, hanem sokkal jobban, pl. filmnézésre tök jó.) Ezt nem a kalibrációval kell (nem is nagyon lehet rendesen) ellensúlyozni, hanem ilyen esetben az sRGB módot kell használni! (Érdemes arra külön készíteni egy profilt, és amikor arra a módra váltunk, a PC-n is átváltani.)

    Egyes kolorimétereket kicsit zavar a wide-gamut, ilyenkor kicsit feljebb vagy lejjebb kell "lőni" (pl. 6300-6800), hogy az eredmény 6500K legyen. Ha nem végzünk grafikus munkát, akkor végülis elég, ha szemre semleges a fehér.

    Én sem próbáltam még kalibrálni a HCFR-rel, csak méricskélni.

    [ Szerkesztve ]

  • dezz

    nagyúr

    válasz Aram #46 üzenetére

    És nem is éri meg az árát...
    basICColor (lehetőleg 4.1.17+)

Új hozzászólás Aktív témák