Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz ViiiiktorOC #45 üzenetére

    Érdekes hogy nem tudják pontosan kiszámítani a pályákat.

    Nem egyszerű, mert például a légellenállás másképpen jelentkezik, ha a napelemeket forgatod (a nap felé), mint ha beállítják fixen (ahogy a Kozmosznál történt leállítása után).

    Eléggé sok műholdat kell akkor nyomon követni.

    Nem csak műholdakat, űrszemetet. Egy fokozat leválásakor is keletkezik űrszemét, például. Jelenleg a legjobb megoldás a radarral való térképezés, és annak folyamatos frissítése. Az Egyesült Államok, Európa, Oroszország és Kína is kiépített erre szolgáló radar-rendszert. Viszont egy cubesat például csak 10x10x10cm-es, és 600-700 km-en bizony már nem biztos, hogy észreveszi a radar (az USAF most bővíti a radarjait, hogy a jövőben képes legyen 10cm-es tárgyat észlelni 1 000km-es magasságban).

    Iss pályája körül tiszta lehet az a magasság? Vagy ott is van űrszemét?

    Az ISS viszonylag kis magasságon van, így folyamatosan süllyed olyan napi 25-30 métert. Itt megtalálod az aktuális grafikont. A magasság grafikonon a függőleges vonalak a pályaemelő manőverek.

    Itt lehet látni, hogy mostanában 402-406 km közötti magasságban kering, nem lehet kiüríteni az adott keringési magasságot, és hát persze a magasabban (de ~800km alatt) keringő műholdak előbb-utóbb ilyen magasságba lassulnak, tehát esély van rá.

    Itt azt lehet csinálni, hogy folyamatosan monitorozzák az űrt, és ha esetleg valami keresztezné az ISS pályáját, akkor egy kitérő manővert hajtanak végre. Ilyen manőverekre évente többször is sor kerül, azonban már arra is volt több példa, hogy nem volt idő kitérő manővert kidolgozni és végrehajtani, ezért a személyzetnek vissza kellett "menekülnie" a Szojuz űrkabinokba, készen arra, hogy leváljon az ISS-ről és visszatérjen a Földre.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák