- Mindennél kisebb és gyorsabb chipeket hoznak az ASML új gépei
- Hódít az AI, közben a Microsoft emberek százait küldi el a felhős részlegétől
- Felfordul a windowsos piac: az Arm megszerezné a PC-s piac 50 százalékát
- Ömlenek a fiatalok a Facebookra
- Ezúttal bennfentes kereskedelemmel vádolják Elon Muskot
- Opera böngésző
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Ezúttal bennfentes kereskedelemmel vádolják Elon Muskot
- XPEnology
- Milyen switch-et vegyek?
- Mindennél kisebb és gyorsabb chipeket hoznak az ASML új gépei
- Felfordul a windowsos piac: az Arm megszerezné a PC-s piac 50 százalékát
- Linux - haladóknak
- Mobilinternet
- Python programozás
-
IT café
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Rive
veterán
Ezzel tök fölösleges próbálkozni. A PCI-E kisjelű szimmetrikus cucc, balanszírozott vezetékekkel, egyenáramú leválasztással. Még a nyákot megtervezni hozzá sem kisújjból kirázós triviális munka, nemhogy mezei drótozással majd kivezeted...
/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
Ja no
aktív tag
de mivel a drótok kézzel lennének ültetve, azse biztos, hogy kijön két rétegen úgy, hogy azonosak legyenek a vezetőhosszak.
(BTW egy kétrétegű lőtstoppos panel mintagyártása is vhol 8kHUF környékéről indul. Ebben még nincs tervezés/szaladgálás, netán ismétlés, ha valami nem menne. És a fenti ár is igazából sufnituning. A hitelap pl 20k környékén fog neki egyáltalán bárminek is...)[ Szerkesztve ]
-
őstag
A kép alapján egyértelműen látszik,hogy aszinkron motor.Írja is az adat tábláján,hogy 40uF-os kondi(ha jól olvastam) van neki elő írva.
Ezekben a nagyobb teljesítményű villanymotorokban én sem vagyok valami jártas de ha emlékeim nem csalnak akkor 1 fázisú aszinkron motoroknál bizonyos teljesítmény felett még indító relét is alkalmaznak.Üdv:Attila
-
Batman2
őstag
Ezen túl egyszerű megoldás még pl. egy 100-150W-os izzón keresztül, vagy egy kb. 0,5-0,7mm átmérőjű lakkszigetelt drótból készitett kisebb tekercset (1x1cm-es, 4cm hosszú magon 2-3 réteg), vagy egy fölös, kisebb teljesitményű trafó 220-as tekercsén keresztül (azzal sorba kötve) a gépet inditani, majd 1-2 másodperc mulva ezt a folytást egy kapcsolóval rövidre zárva, kizárva a körből a teljes 220-at rákapcsolni a gépre !
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
sörösló
aktív tag
Ennek a fajta motornak a lágyindítását elfelejtheted. Nekem volt egy betonkeverőn ilyen motor, de csak 1.5 kW teljesítményű. A segédfázis áramreléje 55 A-nál húzott meg. Rövidrezárt automatával ücsörgött közvetlenül a hálózaton. Mivel messze volt a trafó és vékony az utcai vezeték, sokszor még így is rá kellett kézzel segíteni, hogy elinduljon. Aztán persze amikor már forgott, nem lehetett megölni. Üresen, csak magában a motor talán elindítható lágyindítással, de gondoskodni kell a segédfázis kapcsolásáról, mert a saját áramreléje nem fog működni. Aztán hogy hogy csatlakoztatod a terhelést, az egy másik kérdés.
[ Szerkesztve ]
-
őstag
A szöveg környezetből nekem úgy tűnik,hogy ez valami olyan gépen van mint pl. egy betonkeverő.Nos ha az a bizonyos gép "esetleg" kisebb motorral is elmegy(némi áttétel módosítással) akkor majd nem az lenne a kézenfekvőbb.A 2200W-os aszinkron motort nem tudod lágyan indítani és így sajnos csak a bosszúságot okozza amikor cserben hagy a géped mert az autómaták nem bírják.
Pl. a maszek kőművesek is úgy választanak betonkeverőt,hogy minden háznál lehetőleg elbírja a hálózat.1500W-os motorral is meglehet hajtani elég nagy gépeket.Üdv:Attila
-
őstag
Esetleg elcserélni?
A gyalugép indítása megint csak nem egyszerű a motor számára.Mivel a gyalunak "nagy" fordulat kell így az indításnál mindig is nagy áramot fog húzni.Nem csak a forgórészt kell forgásba lendítenie ha nem az áttétellel 2x,3x akkorára növelt fordulatú késtartót is.
Egyik barátomnál a maszek gyalugépét úgy indítja,hogy először a motort üresen elindítja és utána mint egy kuplungot ráengedi a motor súlyát az ékszíjra.Az Ő gépén már vagy 30 éve ugyan az a 1,5kW-os motor tesz szolgálatot...Üdv:Attila
-
sörösló
aktív tag
Attól függ, milyen az otthoni rendszered. Kismegszakítóban még nem láttam csak 20 vagy 25A-es fajtát. Ha C karakterisztikájú, esetleg a házban egy teljesen más értékű lapul (én is csináltam már ilyet) akkor érthető. Az áramszolgáltatók gyorsleoldású kismegszakítót használnak, néhány amperes túlterhelésre is úgy leold mint a huzat. Ha bevállalt valaki egy ilyenhez lágyindítót, bátor legény. Én a helyedben azért csak a nyúzópróba után adnék érte pénzt! Esetleg lehet próbálkozni egy egészen kicsi motorral, amivel terheletlenül felpörgethető a gyalutengely, aztán bekapcs a főhajtás. Láttam már ilyet. A kikapcsolt kis motort meg mellékesen elpörgeti a fő brutál. Persze még mindig ott az áramrelé problémája, de ez vezérlésben megoldható egyszerűen.
-
Batman2
őstag
Szevasz
Igen, jól érted, tehát az izzó egyszerűen be van iktatva (sorosan kötve) a motor egyik tápvezetékébe, a kapcsolóval pedig kizárod, ha már nem kell, mert túl vagy az indításon, de kell az energia a rendes működéshez !
Mondjuk egy kicsi reflektor, amiben 150W-os ízzó van.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
sörösló
aktív tag
Ja, így már kezd felhomályosulni a dolog! Ha neked L karakterisztikájú megszakítód van, az egyrészt ősrégi, másrészt motorvédő kismegszakító. Így már kezdem érteni a 22 A-t is! Ezek persze rövid ideig elviselnek akár 10x -es túlterhelést is. Mint írtam, manapság csak villámgyorsan leoldó fajtával találkozhatsz egy átlagos háznál. A most megengedett maximum 32 A, ezért még nem kell külön fizetni.Ez a 32 A-es megszakító is hokimoki a te motorod majd 100 A indulóáramához képest! Nem vicc!!! Több mint 10 A a maximális áramfelvétele, ennél a motornál az induló áram kb 10x nagyobb mint az üzemi. Egy normál 3 fázisú aszinkronmotornál ez csak 8x-os érték. Igaz hogy csak tizedmásodpercekre keletkezik, de egy gyors megszakítónak bőven sok ez is.
-
Batman2
őstag
Használhatsz két db. 60-as izzót is, de akkor azokat egymással ne sorba, hanem párhuzamosan (az izzók mindkét pólusa egymással összekötve) az egyik csomópont a konnektor egyik érintkezőjére, a másik csomópont pedig a motor egyik vezetékére megy !
Tehát a motornak csak az eygik vezetékét szakitod meg és oda kötöd be az izzót, a kapcsolót pedig az izzó egyik és másik pólusára kötöd rá, hogy azt rövidre tudd zárni !Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Jól értem, a 120W-nál is levág a biztositék ??
Ha igen akkor ott a hálózattal van baj, és a 150W-tal meg plána levágná !
Vagy úgy értetted, hogy utána, mikor a kapcsolót felkapcsoltad, akkor csapott le az autómata és a motor meg nem eléggé lendült be a 2x60Wátal ??
Akkor addig kell növelni az inditó teljesitmányt, hogy a motor annyira fel tudjon pörögni, hogy már ne legyen nagy további áramfelvétele, mikor a kapcsolót felkapcsolod, illetve várni kell, mig a motor maximumra pörög ez alőtétről, aztán kapcsolni !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Kernel
nagyúr
Gondolom, segédfázisrelével indított motor, ha a dekliből jött a füst és alatta nem látható égett csatlakozás, meglazult csavar, akkor lehet, hogy menetzárlatos lett a motor. Akkor viszont nem tudsz vele mit csinálni, tekercseltetni vagy kidobni lehet.
Ki lehet mérni a kondenzátort a megnyugvás kedvéért, de a segédrelés típusoknál a kondenzátor csak a felpörgés ideje alatt kapcsolódik be az áramkörbe, egyébként mintha ott sem lenne. Ennél a megoldásnál kondi nélkül manuálisan is belökhető a motor valamelyik irányba, utána működnie kellene.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Ha üzem közben, túlterhelés hatására történt, akkor annak elvileg annyi.
Ha indításnál történt, akkor gyanús lehet a segédrelé beragadása, zárlata is. A füst nyilván nem jó jel, de ebben az esetben mindenképpen ellenőrizném a többi alkatrészt is.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Egyfázisú aszinkron motornál a segédfázistekercs végeinek felcserélésével lehetséges.
De azért saját érdekedben nem ártana tisztázni, amit korábban írtam, volt már olyan a történelemben, hogy valami füstölt, de még nem ment tönkre, illetve nem lett menetzárlatos.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
mezis
nagyúr
-
mezis
nagyúr
Amíg csak szikrázik és nem "lángol" (nagyon erős, "szagos" szikra), addig nincs semmi baj.
Ha meg nagyon erős a szikra, akkor szerencsés esetben csak szénkefét kell cserélni (nem jellemző) vagy az egész forgó részt. Ez utóbbi kb. egy új készülék árának harmadába kerül. Vagyis nem éri meg.Gondolom tapintással "mérted" a hőmérsékletét. A réz nagyon jó hővezető, ami meg növeli a hőérzetet.
mezis
-
Kernel
nagyúr
B&D kézifúróm is szépen be tud melegedni egy kis használat után, ez természetes. Meg ezek elvileg nem is folyamatos üzemre vannak tervezve, nem ipari használatra.
A noname flexről nem is beszélve, amit csak műszerészflexnek szoktam nevezni, olyan gyenge. De forrósodni azt tud. Szinte meg sem lehet fogni egy idő után.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Azt kellene tisztázni például, milyen felépítésű motor van benne.
Ebben a kategóriában a legelterjedtebb kommutátoros, univerzális motor, amit műterheléssel nem lehet fékezni (mivel nem termel áramot), áramirány-változtatással sem, mivel az is mindegy neki, eleve AC-tápot kap.
A forgásirányt úgy lehet változtatni, hogy vagy az állórész, vagy a forgórész két kivezetését fel kell cserélni (de lényeges, hogy kettő közül csak az egyiket, különben nem változik semmi). Mindegy ilyen szempontból, hogy soros vagy párhuzamos gerjesztésű a motor.
Ha forgás közben az AC-tápot leveszem, a bekötésváltást elektronikusan megoldom, majd ismét elkezdek AC-tápot adni neki (persze csak módjával, szabályozottan), akkor előáll egy fékező hatás.
Ezt tulajdonképpen a B&D ütvefúrómmal is meg lehet csinálni, amin van egy irányváltó kapcsoló is, ha nem sajnálnám forgás közben átállítani, utána ismét ráadni a tápot. De nyilván nem akarom kinyírni, ezt csak az elmélet kedvéért írtam.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Van rá esély, hogy működjön, de nem látom a motorból kijövő kék vezetéket, hogy hová megy, eltűnik a többi alatt.
Így úgy néz ki, hogy a két sárga a motor betápja. Fehér kondenzátor a zavarszűrő.
Ez lenne elvileg a lágyindító belseje:
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Csodálkoztam is, hogy a zavarszűrőnek nem láttam a harmadik (test) kivezetését, holott a felirata szerint nem egy szimpla kondenzátor. A piros folt is gyanús volt, de így már érthető.
Zavarszűrő marad változatlanul, és a motor kék vezetéke is, ami a test, tehát arra semmiképp sem szabad kötni fázist vagy nullát. 2 db sárga vezeték a motor tápja.
Elvileg így, vagyis a nyomógomb után kell beiktatni:
Vagy pontosabban így, hogy ne legyen két párhuzamos motor is a képen:
A felső kép szemléletesebb, de nyilván összesen csak egy motor van az áramkörben.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Triac van benne, kapcsolóüzem, jó hatásfok, de azért ez is melegszik, főleg nagy áramon. Amikor rákerestem a típusra, írtak tönkrement példányokról is.
A hullámzó indulás lehet az áramkör sajátossága vagy a betáp gyengesége, instabil hálózat, túl hosszú, nagy ellenállású vezeték is okozhatja például.
(#50072) darvinya
Arra írtam, hogy a felirat lehet téves is, vagyis nem igaz. Kereskedők kitalálnak néha érdekes dolgokat.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
didyman
őstag
Ez így van, de ha meglendíted a forgórészt, akkor eléred azt, amit az indítókondi is csinál. Namost kétféle indítókondi van: Állandó és szakaszos üzemű. Neked úgy tűnik, állandó van, az szükséges a motor megfelelő nyomatékának állandó meglétéhez.
"Az Antióchiai Szent Kézigránát. Mínár atya az őrizője e kegyes ereklyének"
-
Kernel
nagyúr
Nem lesz baja, lehet üzemi vagy indítókondenzátorral is használni. Az indító vagy üzemi nyomatékokban lesz különbség, de ha jól végzi a dolgát, a melegedéssel sincs gond, akkor mehet. A zárlatos kondit le kell venni róla.
Kézi belökéssel is lehet használni, legfeljebb veszélyesebb, de végeredményben ugyanaz, mintha indítórelével és indítókondival menne, ami forgás közben amúgy sem kapcsolódik rá.
Természetes, hogy véletlenszerűen is be tud indulni, valamelyik irányba, attól függően, melyik pillanatban kapja el a szinuszhullámot, illetve milyen pozícióban állt meg a tengely, egy impulzustól átbillenhet a holtponton.
Állandó üzemi kondenzátor használatánál célszerű mérni az áramot, és olyan kondenzátort választani, amivel nagyjából azonos lesz a főfázis és segédfázis árama.
Vagy vannak ökölszabályok is, mint például 70 μF/kW, ahogy írják egy helyen, vagy utána kell nézni részletesebben:
https://www.google.hu/search?q=három+fázisú+motor+egy+fázisra
Egyébként már igen régóta 400/230 V-ról beszélünk, nincs 380/220.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
tordaitibi
veterán
A motor szempontjabol kulonbozik, nem fizikailag.
Az uzemi allandoan a segedfazis tekercsen van, az indito, mint a neve is mutatja, csak mig felporog a motor.
Ahol nagyobb indito nyomatek kell, ott hasznalnak kulon uzemi kondit, habar egyfazisu motornal sok mindenrol beszelhetunk, csak nagy indito nyomatekrol nem. -
Dr. Szilikát
őstag
Nem úgy mondanám, hogy "centrifuga-kapcsoló", csak egy trükkös megoldás.
A centrifugát a mechanikus programkapcsoló indítja, a motor pedig kétféle póluspárszámra van tekercselve, ebből adódik egy lassabb (mosás) és egy gyorsabb (cenrifuga) sebesség.
Hogy centrifuga módban kicsit lágyítsák az indulást, a segédfázissal sorosan beiktatnak egy ellenállást, illetve kettőt sorosan. Ezt az ellenálláshuzalos "dolgot" trükkösen felhasználják az ajtóretesz bimetáljának felfűtésére is. Vagy fordítva, mindegy.
Az ajtóretesz kiiktatása jó dolog olyan szempontból, hogy nem kell kivárni a bimetál lehűlését, legfeljebb az embert arcul csapja a víz, ha még forog a centrifuga. De azt ki kell várni és ha nincs "gyerekveszély", felnőtt embernek teljesen mindegy, nem nyúl be a forgó dobhoz, ezt meg lehet állni, csak akarat kérdése.
Másik kérdés, hogy az ellenállást kiiktatva, kicsit nagyobb erővel, nagyobb rúgással indulhat a centrifuga, ami már érdekesebb, de attól is még használható a gép.
Egy elmélet szerint a motornak sem tesz jót a kicsit hevesebb indulás, de nekünk sem lett semmi baja, évekig használtuk így.
[ Szerkesztve ]
-
Dr. Szilikát
őstag
Később láttam, hogy nem olyan egyértelmű, mert kétféle megoldás is van, tiédnél 3 érintkezős bimetál szerepel.
Itt ellenállásként van beiktatva a segédfázis útjába, ami állandó üzemi kondenzátorként működik, előbb erről a megoldásról írtam:
Itt viszont az előtétellenállás a teljes tápáram útjában szerepel, onnan egy érintkező ágazik el a segédfázis irányába. Ha ezt, mint hőkapcsolós, csak indító kondiként tervezték, az nem ugyanaz:
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Ezeket a telefonokat mutatják be az idei nyár folyamán
- Dell notebook topic
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Szimpatikusnak tűnik a T Phone új generációja
- Skoda, VW, Audi, Seat topik
- Opera böngésző
- Milyen TV-t vegyek?
- Azonnali fáradt gőzös kérdések órája
- További aktív témák...
- Dell Optiplex 7070 SFF: Az igazi kis erőgép: i7 8700, 32GB RAM, 512GB SSD, 2xDP+HDMI+USB-C, Win11Pro
- Dell Optiplex 7070 SFF:A tökéletes irodai/otthoni PC:i5 8500,16GB RAM,256GB SSD,2xDP+HDMI+USB-C,Win
- Kellemes árú vezetékes gamer egerek
- CLEVO P775DM3-G gaming laptop
- ÚJ GIGABYTE G5 Gamer Tervező Laptop -30% 15.6" i5-12500H 16GB/512GB SSD 144Hz FHD RTX 3050 4GB FHD
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs