- Musk átirányította a Teslának szánt AI-chipeket
- Spanyol botrány: ellophatták a járművezetők adatait
- Mindennél kisebb és gyorsabb chipeket hoznak az ASML új gépei
- Hódít az AI, közben a Microsoft emberek százait küldi el a felhős részlegétől
- Felfordul a windowsos piac: az Arm megszerezné a PC-s piac 50 százalékát
-
IT café
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz tordaitibi #79900 üzenetére
Nem kell megmozgatni. Ezeket a cellákat a töltés és kisütés ciklusok szép lassan teszik tönkre, szóval ha csak ott hagyod a 4.2V-on, akkor azzal nem ártasz neki mert a töltőáram az egyszeri feltöltés végén szépen lemegy 0 körülre.
Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)
-
And
veterán
válasz tordaitibi #79900 üzenetére
Egy Li-akkunál műszakilag nincs olyan, hogy az év 360 napján csak töltődik. Akkor sem, ha állandóan töltőre van csatlakoztatva. Ezeknél ugyanis a szinten tartás mást jelent, mint Ni-xx vagy ólom- / VRLA-akkuk esetén: itt az állandó csepptöltés nem megengedett, mert az is túltöltéshez vezetne. Ezt minden valamirevaló Li-töltővezérlő úgy oldja meg, hogy a töltés folyamat végén (-> csúcsfeszültség elérve, töltőáram pedig már lecsökkent a CC-szakaszban mérhető érték 10%-a alá) teljesen lekapcsolja a töltőáramot, és csak adott cellafeszültség (pl. 4,0 volt) környékén kapcsolja vissza. Vagyis a szinten tartás jó esetben apró ciklusokból áll.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz tordaitibi #79900 üzenetére
Hosszú idejű raktározásnál van olyan "hülyesége", akkor érzi jól magát, ha a lítium ionok fele az anódon, fele a katódon tartózkodik (50 % töltöttség). Ettől eltolódva vagy az anód, vagy a katód felületén indul el olyan kémiai folyamat, ami vékony szigetelőréteget képez, azaz belső ellenállást növel. Ezért nem jó hosszú távon túl alacsony vagy túl magas szinten tartani, sőt az állandó max. feszültség más okból is amortizálja.
Egy telefon esetében a töltések-merítések váltakozása természetesen megfelelő használat, 0-100 % között is. Meg nyilván az sem gond, hogy 50 % felett eltesszük, utána merül magának a raktározás során, később rátöltünk.
Pufferüzemben gondolkodtam én is, hogy állandó 4 V-on tartva mi lenne, de nem teszteltem még ilyet. Vagy 3,8-3,9 V igény szerint.
[ Szerkesztve ]
-
Barret001
addikt
válasz tordaitibi #79900 üzenetére
Pont ma jártam úgy,hogy lekapcsolt a balancer! Napelemről lecsökkent a bejövő feszültség,és a balancer "kimenetén " Nem volt meg a 12,6V Nem értettem mi van.Akkuk fel voltak teljesen töltődve. Rákötötten egy autó fényszóró ízzót,és egyből megjelent a pack feszültsége.Rá kellett terhelni,hogy észhez térjen.
-
#85619712
törölt tag
válasz tordaitibi #79900 üzenetére
3,92 volt cellánként a bűvös szám, puffer üzem esetén. E fölött hosszú távon (évek alatt) károsodnak a cellák, alá sincs értelme menni mert csak a kivehető kapacitás csökken. Mivel csak kB 60% töltésen van az akku így a kapacitásukat ennek megfelelően kell méretezni. Ezen a feszültségen évekig elvan az akku, de évente egy lemeritést (20%-ig) meghálál. Én ezeket ollóztam össze évek alatt a netről, hosszú távú tapasztalatom nincs, de 3 éve megy így "pufferüzemben" egy tartalék világításom, eddig kutya baja az akkuknak.
-
tordaitibi
veterán
Litiumos akkuk ügyében köszönöm mindenkinek a válaszokat.
-
nagyúr
válasz #85619712 #79905 üzenetére
3,92 volt cellánként a bűvös szám
Ezt el tudnád pontosan magyarázni? Folyamatos 3,92V CV töltő feszültséget kell ezalatt érteni, vagy eddig tölt fel az elektronika, leáll, és 3,xx alatt újra tölteni kezd, vagy 4,2V-ig tölt fel, leáll, majd 3,92V-nál kezd újra tölteni? Honnan ez az érték?
-
PitLee
őstag
#79903 Dr. Szilikát jól leírja.
A Li aksik nem szeretik a tartósan magas feszt és a tartósan alacsonyt, károsodnak.
Mivel egy szünetmentes tápról van szó ami alapból a villamos hálózaton lóg és jó esetben évi pár alkalommal dolgozik csak akkuról ellátva a készüléket, ezért a Li cellák ha állandóan a magas feszültségen vannak 4,2V, akkor károsodnak.A Li celláknak kb 3,6 V van egy kiegyenlített állapota, amikor is ha nincs semmilyen fogyasztó rajta, akkor megfelelő körülmények esetén, akár több hónapig, évig is eltárolhatók.
Ehhez közeli feszültség a 3,8-3,9V ameddig töltve még nem indulnak be káros folyamatok, de a cella kapacitása magasabb, mint a 3,6V esetén kb 60%-a.
Ezt kel figyelembe venni építésnél, ha tehát vannak 2000mAh celláid azokból, akkor kb csak 1200mAh-ral tudsz számolni, tehát az UPS építésénél ezt kel figyelembe venni.Melyik az a két feszültség amit érdemes beállítani a töltésre, én csak tippelek (3,6-3,9V), a többiek remélem leírják a pontos számokat.
[ Szerkesztve ]
-
Dr. Szilikát
őstag
A pufferüzem fogalma meghatározó. Az egy állandó feszültség, ebben a megoldás egyszerűsége is előnyt jelent, házi barkácsnál főleg.
Hogy miért pont 3,92 V, valahol a neten ezt ajánlották, ezek szerint, mint optimális értéket. Ezt egyéni szempontok is befolyásolhatják, hogy valaki mit részesít előnyben: a tárolt energiát vagy a kímélést.
-
PitLee
őstag
https://batteryuniversity.com/article/bu-808b-what-causes-li-ion-to-die
"Similar to an EV, Li-ion in satellites must also endure a lifespan of 8 years and more. To achieve this, the cells are charged to only 3.90V/cell and lower. An interesting discovery was made by NASA in that Li-ion dwelling above 4.10V/cell tend to decompose due to electrolyte oxidation on the cathode, while those charged to lower voltages lose capacity due to the SEI buildup on the anode.NASA reports that once Li-ion passes the 8 year mark after having delivered about 40,000 cycles in a satellite, cell deterioration caused by this phenomenon progresses quickly. Charging to 3.92V/cell appears to provide the best compromise in term of maximum longevity, but this reduces the capacity to only about 60 percent. (See BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries)"
[ Szerkesztve ]
-
Babetta-X
senior tag
Sziasztok! Építek egy csirkeólat, és szeretném később gépiesíteni a csirkeól ajtónyitást. A probléma, hogy az ól közelében nincs 230v, így 12v rendszer kiépítését tervezem egy autó akkumulátor és egy napelem segítségével. Gondoltam ebbe a körbe egy aliexpreses vezérlőt építek, ami működtet egy relayt a megadott időben, majd az ajtónál egy végállás kapcsoló kikapcsolná az áramkört. Szerintetek van ennél egyszerűbb vagy jobb megoldás, készített már valaki ilyesmit? Előre is köszi a választ.
-
nepszter1
addikt
Sziasztok legolcsóbban hogyan tudnék össze rakni egy irányváltó kapcsoló gyakorló táblát ? Mik kellenek hozzá ? Akár ali-s rendelés is játszana ,
-
PitLee
őstag
válasz Babetta-X #79913 üzenetére
Ladies first chicken door
https://youtu.be/3gd-6fJzxXQ?t=621 -
tordaitibi
veterán
válasz #90088192 #79915 üzenetére
Hinnye de jo a memoriad!
En pl. mar el is felejtettem hogy ide feltettem a tyukolnyitot.Babetta-X,
[link]
Meg mindig mukodik, hibatlanul. Fene tudja pontosan hany eve csinaltam.
Nem kell nagy akku, a nyugalmi fogyasztasa 30mA alatti, a motor meg naponta 2x megy 10 masodpercig.
Ez nudli.[ Szerkesztve ]
-
#90088192
törölt tag
válasz tordaitibi #79919 üzenetére
Bocsánat, 4000hsz korábban.
Annyira nem jó a memória sajnos. -
#85619712
törölt tag
Puffer üzem, tehát állandó feszültség van az akkukon, amint megvan a 3.92 volt/cella a töltőáram egy idő után gyakorlatilag lecsökken nullára, csak az önkisülés árama csordogál rajta. Hogy ez miért 3.92 v ne kérdezd, nem értek hozzá, ezt az értéket tőlem jóval okosabb emberek állapították meg, én csak használom.
-
#85619712
törölt tag
válasz Barret001 #79912 üzenetére
Azért túlzás rendszernek nevezni, inkább tákolmány. Laptopról bontott ICR cellák, 3S6P kiosztásban, egy mezei 40 A BMS lóg rajtuk, a mélykisülés elleni védelem okán. Az akukkat egy 15Vos Toshiba laptop töltő tölti, ami egy dc/dc átalakítóval 11.8 voltra van belőve. A lámpák csak áramszünet esetén kapcsolódnak az akkura, egy 230 voltos relé figyeli a hálózatot, és a húzva szakitó érintője van bekötve, tehát ha nincs hálózat, elejt a relé, és bekapcsol a veszvilágítás. kb. ennyi a sztori, remélem érthető valamennyire.
-
#85619712
törölt tag
válasz tordaitibi #79923 üzenetére
A bms itt csak a mélykisülés ellen védi az akukkat , más értelme nincs, ezt jól látod.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz tordaitibi #79923 üzenetére
A szokásos kínai 4,2 V BMS sem balanszíroz, illetve amit azzal hirdetnek, annyit csinál, hogy 4,25 V felett rákapcsol egy kisütőellenállást a túlszaladt cellára. Igaz, hogy 4,2 V felett a töltést is leállítja, de ez valószínűleg nem zárja ki, hogy utána kicsit feljebb kússzon a feszültség.
Amellett véd túláram ellen, véd 2,5 V alá merítés ellen, illetve a 4S modul 16,8 V összfeszültség felett lekapcsol a töltésről.
Normális esetben az új celláknak van egy érdekes határoló hatása (self balancing), ami azzal jár, hogy pl. 16,8 V-ot meglepő módon szétosztanak egyenlő 4,2 V részekre. Ilyenkor a védelem soha nem is szakít meg. Ez a Li-ion sajátossága és nem érvényes a LiFePo kémiára.
De amikor egy soros tag már elhasználódott (ezt konkrétan megfigyeltem mérésekkel egy szétszedett laptopakkun), a belső ellenállás növekedik, a hibás tag hajlamos hamarabb túlmerülni vagy hamarabb túltöltődni. Ilyenkor a védelem lekapcsol, holott a többi tag még fel sem töltődött vagy ki sem sült.
3,92 V célfeszültségnél valószínűleg nem fogja megfelelően balanszírozni önmagát, talán ellenállásosztóval lehetne rásegíteni, az egyenlő feszültségeloszlás érdekében. Csekély osztóáram már elegendő lehet, ami nem pazarol sok energiát.
Másik lehetőség csak paralel cellák használata és step up DC-konverter, ami viszont nagyobb eredő árammal, illetve konverziós veszteséggel járhat.
Vagy van még a galvanikusan elválasztott töltés, de az négy külön töltőkört / dugasztápot vagy elválasztott szekundereket igényel.
-
tordaitibi
veterán
válasz #85619712 #79924 üzenetére
Én is így gondoltam, és ebből következik a második, elvi síkú, de gyakorlatban is előfordulható eset.
A cellánkénti 3,9V az egy 5S pakknál 19,5V. A BMS 4,2 felett vezet azaz felemészti az ennél nagyobb töltőfeszültséget, pontosabban áramot.
A kettő között 1,5V az eltérés, 19,5/21V.
Vagyis nagyon sarkítva, nem most, holnap hanem 2-3 év múlva előállhat olyan eset hogy 4 cellába 4,2V, egybe meg 2,7V lesz töltésnél. És ez ki sem tud egyenlítődni hisz nincs feszültségkülönbség ami töltőáramot hajtana át a lemerült cellán mivel megeszi a BMS.
Vagyis ilyenkor kéne egy 5 cellás 3,9 voltos BMS.Jól okoskodok?
Szerk, miközben írtam, Dr Szilikát is hasonló végeredményre jutott.
[ Szerkesztve ]
-
nepszter1
addikt
válasz Dr. Szilikát #79917 üzenetére
Bármilyen kis motor forgás irány váltását.
-
#85619712
törölt tag
válasz tordaitibi #79927 üzenetére
A cellák feszültsége akkor mászik el szerintem, ha gyakran van kisütve feltöltve az akkupakk, itt puffer üzem van így ez a része felejtős. Vagy nagyon különböző kondícióban lévő cellák sorba kapcsolásánál, fordul még elő drasztikusan. Én igyekeztem nagyjából egyforma cellákat használni, jelenleg 50 mV alatt van a differencia köztük, ez jóformán elhanyagolható.
-
nagyúr
Mindenkinek köszönöm a választ!
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz nepszter1 #79928 üzenetére
Igazság szerint "bármilyen" motor is lehet többféle, de legegyszerűbb esetben a DC-motor irányváltásával célszerű kezdeni a szakmát, ami polaritáscserével megoldható. Egy példa:
Ez 2 db külön kezelhető kapcsoló, noha lehet egyben is. Bővebben a kép forrása:
http://tkiraaly.hu/avr/motorc/motorc.html
Továbbiak:
-
darvinya
titán
válasz Dr. Szilikát #79932 üzenetére
Jó az első link-en lévő leírás.
Tetszik, hogy kitér a fékre is, mert sokan csak felhasználás körére azonosítják a féket, miközben a terheletlen motort is előbb fékezni kell, utána lehet a forgás irányt váltani.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
Csabesz666
aktív tag
Sziasztok! Olyan krimpelő fogót keresek, ami rj45-ös csatihoz való. Olyan csatlakozóim vannak, amin keresztül kell tolni, az érpárokat, viszont olyan fogó kellene, ami krimpelés folyamán le is vágja, a vezeték érpárok végét, a csatlakozóról...... ha lehet, ne olyat linkeljetek, aminek elszállós ára van, 20E ftért én is találtam, de annyit nem szeretnék rá költeni. A segítséget előre is köszönöm!
-
#90088192
törölt tag
válasz Csabesz666 #79935 üzenetére
A kilógó vezeték levágása ezzel történhet, a krimp meg olyan amilyet akarsz, amennyiért akarod.
-
veterán
válasz tordaitibi #79919 üzenetére
Bocsánat, hogy kicsit offolok, de ezekben az esetekben engem nem a motor működésének automatizlása nyűgöz le (bár az is remek munka ), hanem a természet "automatizmusa", hogy 100 esetből 99 esetben a tyúkok maguktól rendben bemennek a belső térbe és nyugodtan lehet zárni az ajtót.
Apósomnak 10-12 évvel ezelőttig voltak tehenei, azok reggel csatlakoztak a csordához, egész nap legelésztek a mezőn, aztán délután a csordával jöttek haza és hiba nélkül tudták, hogy melyik kapun kell bejönni (vagy ha nem volt valamiért nyitva, akkor békésen ácsorogtak a kapu előtt, nem mentek máshová).
Bezzeg az ember legjobb barátja, a kutya az egész nap kujtorgott valamerre, sose tudtuk, hogy merre van
Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.
-
PitLee
őstag
válasz Csabesz666 #79935 üzenetére
Kíváncsiságból keresgéltem, a guugli ezt a Handy 10181 dobta vagy a Handy 10177
-
tordaitibi
veterán
Sziasztok, kicsit megakadtam a baratom autojaval.
2007-es Hyundai Santa Fe.
Akkumulator csere volt es ezutan a radio kodot ker.
Felhivtunk 2 Hyundai markaszervizt ahol nagyon rendesek es segitokeszek voltak, bekertek az alvazszamot es mindket szerviz egybehangzo kijelentese hogy ebbe a modellbe NEM kodos a radio.
Felhivtuk a regi tulajt akitol az auto lett veve 3 honapja, onala 4 evet volt a kocsi es o nem cserelt radiot az biztos.
Itt most hogyan tovabb, eljatszottam a 4 darab nullat, szamokat, 1234-et de eredmeny semmi. Azaz 3 probalkozas utan 6 oraig letilt aztan lehet kezdeni a 3 probat.
Ilyenkor mit kehet tenni, a radio eldobasan kivul? -
Blackmate
senior tag
válasz tordaitibi #79940 üzenetére
Egy próbát megér: https://www.ecoustics.com/electronics/forum/car-audio/735689.html
A 3. hozzászóló azt írja: vedd a rádió sorozatszámának utolsó 4 digitjét és az elsőt növeld eggyel. Pl. ha a sorozatszám MP06061135, akkor a kód 2135. -
Jarod1
addikt
válasz tordaitibi #75120 üzenetére
ez egy igazi Meggájveres megoldás
-
(jan)
őstag
Sziasztok!
928D pákával kapcsolatban van valakinek tapasztalata? javallot vagy ellenjavallot ?
Legszebb öröm a söröm és az áramköröm!
-
Dr. Szilikát
őstag
Hasonló hálózati pákám nekem is van, semmi különös, végzi a dolgát. Csak nekem a PTC fűtőbetét még fixen beforrasztott négyvezetékes, tehát külön fűtés, külön termisztor a hőméréshez.
Újabban viszont csak két kivezetés van összesen, a betét ellenállása alapján méri a hőfokot. Amint látom, cseréje is egyszerűbb, kihúzható a betét. Rendeltem ilyen rézhegyeket hozzá, ami bár hamarabb elhasználódhat (már aki sokat használja), viszont rézheggyel jobb a "forrasztási élmény":
https://www.aliexpress.com/item/4000801534987.html
A hozzá mellékelt pákahegy, ami rézmagos, de vasréteg védi az elfogyástól, néha hajlamos taszítani az ónt, ami igen kellemetlen tud lenni. Ezen segíthet esetleg a rézforgács vagy acélforgács tisztító használata, ami nem ég rá a hegyre, mint a szivacsos módszer vagy a papírtörlés például.
A rézhegynek persze mindegy, mivel töröljük, kiválóan forraszt, sőt a vasréteg hiánya miatt még a hőátadás is valahogy érezhetően határozottabb. Hőátadás másik problémája a belső légrés, ezt épp most látom egy videón, én is valami hasonlót csináltam:
https://www.youtube.com/watch?v=wtgjhz5sLA8
Csak én Li-ion cellából bontott rézfóliát tekertem a betétre, néhány rétegben. Túl szoros ne legyen, mert a fólia oxidálódik idővel, meg is szorulhat.
-
nagyúr
válasz Dr. Szilikát #79944 üzenetére
Ha azt mondjátok, hogy jó, én is rendelek egyet.
Off: a "Price includes VAT" ugye azt jelenti, hogy nem lesz vele vámkezeléses mizéria, miután megérkezik?
-
Dr. Szilikát
őstag
Igen, ez az IOSS lényege, ami az Aliexpressre is érvényes, ráteszik előre az ÁFA-t. Noha előfordult már olyan tévedés, amikor a NAV is tett rá itthon, de azt utólagos reklamáció során visszatérítik.
Aliexpress, fiókbeállítások "My Shipping Address" legyen megadva a telefonszám, mivel oda (vagy email-címre) fog érkezni az online fizetésre való "felszólítás". De arra is volt már panasz, hogy nem mindenkinek jött, utólag viszont 799 Ft.
Pontosabbat itt tudnak esetleg, ha felmerülne probléma:
https://prohardver.hu/tema/aliexpress_tapasztalatok/friss.html
-
rednifegnar
senior tag
fules kabelben levo vekony kis sodrott vezetekeket hogy erdemes megtisztitani hogy forraszthato legyen? kapargatni szoktam pengevel de attol inkabb csak toredezik.
A camera does not make art, the artist makes art.
-
Barret001
addikt
válasz rednifegnar #79947 üzenetére
Öngyújtóval óvatosan leégeted,utána könnyebb kaparni. Pillanatra szabad csak melegíteni,hamar el ég
-
mezis
nagyúr
válasz rednifegnar #79947 üzenetére
Úgy mint a litze huzalt szoktuk volt anno: nagyon rövid időre öngyújtó lángjába a vége.
Utána lehet még esetleg polírpapírral "smirglizni", de van amikor elég egy jó folyasztószer a grundoléshoz.mezis
-
rednifegnar
senior tag
válasz Barret001 #79948 üzenetére
hat eleve tizedmm-ekrol van szo a vegin. mas kerdes hogy mikent lehetne megakadalyozni hogy megtorjon, pedig jo minosegu sennheiser de fel evente megtorik a csati folott. igaz nagyon sokat hasznalom. probaltam rahuzni zsugort hogy legyen egy rugalmas atmenet sot meg ossze se zsugoritottam hogy legyen helye lotyizni de vegul megtort a cso veginel. szep lassan fogynak a vezetekek mert mindig le kell vagnom a veget.
A camera does not make art, the artist makes art.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs