Teret hódítanak az online áruházak

Míg az Egyesült Államokban a hagyományos kiskereskedelemmel foglalkozó webes áruházak "megszorongatták" a csak interneten keresztül értékesítő webáruházakat, addig Magyarországon épp az ellenkezője tapasztalható.

Az Egyesült Államokban tapasztalható gyakorlattal szemben Magyarországon a csak online értékesítő webáruházak átlagosan nagyobb online árbevétellel rendelkeznek, mint a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel is rendelkező, interneten keresztül értékesítő társaik.

A GKI Rt. 2003-ban és 2004-ben végzett kutatási eredményei alapján Magyarországon a csak interneten keresztül értékesítő áruházakra jutó online árbevétel nagysága nemcsak 2004-ben, de 2003-ban is magasabb volt, mint a hagyományos háttérrel is rendelkező társaiknak. Emellett 2003-ról 2004-re az egy áruházra jutó átlagos árbevétel növekedése is dinamikusabb volt (100-ról 185 millió forintra).

Ugyanakkor az előbb említett átlagos árbevétel értékek megtévesztők lehetnek a hazai online piac magas koncentrációja miatt. A 10 legnagyobb piaci szereplő adja a teljes piaci volumen felét, azaz körülbelül ötmilliárd forintot, az első 25 szereplő a piac közel 70 százalékát, míg az 50 legnagyobb áruház a piac közel 90 százalékát.

2003-ban a piaci szereplők 85 százalékának, 2004-ben 81 százalékának az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. Ugyanakkor 2003-ról 2004-re azt tapasztaltuk, hogy az 5 millió forint alatti, illetve a 20-100 millió forint közötti forgalmat generált áruházak egy része magasabb árbevétel kategóriába lépett, amely alapján a szereplők megerősödésére következtetünk.

2004 elejéhez képest tovább nőtt a webáruházak napi átlagos látogatóinak száma, ami az áruházak "népszerűségének" növekedésével, illetve a hűséges vásárlói kör kialakulásával magyarázható. A felhasználók körében terjedő jó példák (például az online vásárlás előnyei és működőképessége) hatására egyre többen próbálják és fogják kipróbálni az online vásárlást és kihasználni az abban rejlő előnyöket.

Az év elején végzett GKI-kutatás eredménye alapján azt tapasztalták, hogy minél régebb óta működik egy áruház, annál magasabb annak napi átlagos látogatóinak száma. E feltevésüket a legfrissebb kutatási eredmények részben megcáfolták és azt tapasztalták, hogy a napi látogatószám alakulását csak részben magyarázza a tevékenység megkezdésének ideje. A 2000 előtt alakult webáruházak átlagos napi látogatóinak száma 1800, a 2000–2001 között alakult áruházaké 2800, a 2002–2003-ban alakult áruházaké 1200, míg a 2004-es év új jövevényeinek átlagos napi látogatószáma 700.

2004 második félévében – elsősorban a karácsonyi bevásárlásoknak köszönhetően – az áruháztulajdonosok az első félévben elért árbevételük 25 százalékos növekedését várják. Ez az érték várhatóan magasabb lesz, ha a tavalyi adatokat nézzük, hiszen 2003 karácsonyi időszakában (november, december) a teljes tavalyi forgalom egyharmada bonyolódott le. Ez alapján 2004 év végére a teljes évi nettó forgalom elérheti a 11–12 milliárd forintot.

Azóta történt

Előzmények