Rugalmas kaszni balesetekhez?

A Waymo szabadalma bonyolultabb mint a légypapíros gyalogosvédelem, de egyelőre ez is csak egy ötlet. Ha viszont beválik, nagy siker lehet.

Bő egy évvel ezelőtt, tavaly tavasszal fogadta el a szabadalmi hivatal a Google önvezető autós részlegének (Waymo) ötletének egyediségét, ami a légypapírra épül, és az elkerülhetetlen ütközéseknél egyszerűen az autóhoz ragasztaná a pórul járt gyalogost, hogy ne kelljen további sérüléseket elszenvednie.

A feszítőhuzalok mentén változhatna a forma és a merevség
A feszítőhuzalok mentén változhatna a forma és a merevség (forrás: Waymo)

Most újabb ötlettel állt elő a Waymo, a baj ezzel is pont ugyanaz, mint a tavalyival: egyelőre nem több egy érdekes ötletnél, és semmilyen garancia nincs arra, hogy valaha is megvalósítja a vállalat. Az elképzelés az, hogy az autóba különféle merevítő rendszert és feszítőkábeleket pakolnának, így a jármű dinamikusan tudná változtatni a merevségét bizonyos keretek között, így minimalizálva a balesetben résztvevő gyalogos sérüléseinek mértékét.


(forrás: Waymo) [+]

Ha volna ilyen technológia, akkor annak akár a jelenlegi, emberek által vezetett autókban is hasznát vennénk, de a Google a jövőre fókuszál. Hiába ugyanis a gépi vezérlés, balesetek a jövőben is lesznek. A szabadalom szerint az autónak először fel kell mérnie, milyen típusú ütközésre számíthat (egy keményebb tereptárggyal, vagy a "puha gyaloggal" kerül kényelmetlen közelségbe). Azzal is számolni kell, hogy a forgalom többi résztvevője és a tereptárgyak hogyan reagálnak majd, erre pedig minimális idő áll rendelkezésre.

Az mindenképpen jó dolog, hogy a mérnökök gondolkoznak a problémán, de mind a légypapír, mind a változó merevségű felületek ötlete távol áll a megvalósítástól. Igaz, pár éve még a gyalogoslégzsákra is úgy tekintettünk, mint egy érdekes (de talán soha meg nem valósuló) ötletre, aztán a Volvo beállt mögé.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Waymo

Előzmények