Apple-marketing: csillagos ötös

Ha értékesítésről, marketingről van szó, azt még az Apple-t utálóknak is el kell ismerniük, hogy ebben a cég verhetetlen. Steve Jobs egy olyan koncepciót talált ki az egyébként valóban hihetetlen minőségű termékek számára, ami ugyan lehet, hogy idegesítő egy más rendszert kedvelőknek, de a hatékonyságát és működőképességét kétségbe vonni értelmetlen, a szándékos vakságot feltételezné.

A márkanév agresszív védelme egyetlen tájékozott ember számára sem újdonság, de az mindenesetre minimum érdekes, hogy az Apple hírnevét – csakúgy, mint a termék megalkotásánál – az eladási folyamat részleteinek maximális kontrollja is eredményezte.

Ennek egyik újabb – és a korábbiaktól eltérő – példáját mutatja egy minapi árverés, ahol valaki a manapság – megérdemelten – slágerterméknek számító iPad egyik prototípusát bocsátotta áruba az eBay aukciós portálon, melynek különösségét a dual-dock adta.

Apple

Mi is itt a probléma? Az, hogy az Apple szinte betegesen ragaszkodik a fejlesztési fázisban lévő, vagyis „félkész” termékek zárt körben tartásához, mivel a cég imázsához hozzátartozik az, hogy „csak kész, tökéletesen működő” eszköz kerülhet a fogyasztókhoz. Épp e felfogás miatt reagálnak hisztérikusan a prototípusokról szóló híradásokra – nem kevéssé álszent módon, mivel a másik oldalon a marketingcsapat egyik legerősebb, mára mások által is átvett fegyvere a tudatos kiszivárogtatás.

Mindezzel tisztában volt az az illető is, aki az iPad egyik korai változatát bocsátotta áruba az eBayen, és elmondta a Wired-nek, hogy biztos volt abban, hogy az Apple tiltakozik majd, mivel nem akarják a félkész cucc áruba bocsátását – ám meglepő módon a vállalat nem tett ellenlépéseket. (Megjegyzendő, hogy az eladó épp azért választotta a múlt hétvégét, mivel az USA-ban a hősöket megtisztelő, igen nagy ünnepnek számító Memorial Day hétfőre esett, ezért abban bízott, hogy a cég dolgozói nem aktívak, otthon ülnek, vagyis nem lépnek fel törlési követeléssel.)

A történet igazi érdekessége, hogy az Apple gyakorlatát ismerve egy ilyen prototípushoz nemigen lehet legális úton hozzájutni. A Wired is megírja, hogy csakis egy belsős, egy munkatárs magánakciójáról lehet szó, aki úgy vélte, hogy jó biznisz lehet egy ilyet megszerezni, majd értékesíteni.

És mi a történet vége? Az eladó 10 200 dollárért adta el a dual-dock iPadet.

Tanulság: marketingből újra csillagos ötös az Apple-nek. A történteket kihasználták arra, hogy újra róluk és a termékükről írjanak a lapok.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények