Válik a YouTube és az iOS

Eltűnt a YouTube alkalmazás az Apple mobileszközökre készített operációs rendszere, az iOS 6-os verziójából, vették észre a héten bloggerek. Az app ikonja az iPhone megjelenése óta eltelt bő öt évben része volt a platform alapértelmezett kezdőképernyőjének, a legújabb bétából azonban már hiányzik.

Illusztráció: Bloomberg
Illusztráció: Bloomberg

Az Apple a sajtó ezzel kapcsolatos érdeklődésére azt válaszolta, hogy az alkalmazás eltávolításának indoka a Google-lel kötött licencmegállapodás lejárta volt. „A felhasználók a YouTube-ot a Safari böngészőben tudják majd használni, illetve a Google dolgozik egy új YouTube appon, amely az App Store-ból lesz elérhető” – írták. Az Engadget úgy értesült, hogy furcsa módon az app alapértelmezett marad az iOS 5-öt használó készülékeken, csak az új, várhatóan az iPhone 5-tel együtt szeptemberben debütáló iOS 6-ból tűnik majd el.

A lépés része lehet az Apple azon szemmel látható törekvésének, mely a Google megoldásainak háttérbe szorítását célozza, a vállalat az iOS 6-ban a szintén a kezdetektől használt Google Mapset is lecseréli saját térképszolgáltatására. A YouTube helyébe aligha kerül egy másik videómegosztó app (mi jöhetne egyáltalán szóba?), de a Safariban alapértelmezett Google-keresőmotort helyett tudna alternatívát választani a cég, ha akarna.

A két vállalat viszonya az Android megjelenésének és gyors terjedésének köszönhetően romlott meg. Steve Jobs 2007-ben a Google akkori vezérigazgatóját, Eric Schmidtet – aki abban az időben még az Apple igazgatótanácsának tagja volt – felhívta a színpadra az iPhone bejelentésekor, hiszen „az internet a Google nélkül elképzelhetetlen”. Amint azonban az egykori Apple-vezér életrajzából kiderül: Jobs néhány évvel később már „termonukleáris háborút” hirdetett az időközben e téren veszélyes konkurenssé váló Android ellen.

A szövetségből lett ellenségeskedéstől függetlenül mindkét vállalat számára előnyös lehet a YouTube törlése az iOS alapértelmezett alkalmazásai közül. Egyrészt az Apple-nek nem kell licencdíjat fizetnie a továbbiakban és nem kell erőforrásokat áldoznia az app fejlesztésére (az eddigi programot ugyanis nem a Google készítette), másrészt a Google végre új szolgáltatásokat és reklámokat is pakolhat majd a szoftverbe. A felhasználók valószínűleg a funkciók bővülésére, a frissítési ciklus rövidülésére számíthatnak, amiért cserébe viszont jó eséllyel meg kell majd barátkozniuk az appon belüli hirdetésekkel.

Azóta történt

Előzmények