A Microsoftnál betelt a pohár

A Microsoft képviselője kedden bejelentette, hogy két eljárást kezdeményeznek cybersquatterek (a doménnevekkel haszonszerzés céljából visszaélők) ellen, akik felhasználták a vállalat termékeinek nevét, hogy online hirdetésekből húzzanak hasznot.

A redmondi cég képviselője közölte, hogy az elmúlt években gomba módra elszaporodtak azok az illegálisan regisztrált doménnevek, melyek a Microsoft védjegyként funkcionáló szlogenjeit vagy hibásan írt márkaneveit tartalmazzák. Ezekre a megtévesztő oldalakra az ügyeskedők aztán hirdetéseket helyeztek el, s mivel az illegálisan használt nevek megnövelték a látogatottságot, végeredményben törvénytelenül jutottak többletjövedelemhez, mert a reklámokért a kattintások száma után fizetnek a hirdetők. Az ilyen oldalak a felhasználók tévedéseiből és tájékozatlanságából élnek meg: például, ha a keresőbe a „freemsnhotmail.com” kifejezést gépelik be, amikor valójában a Microsoft Hotmail szolgáltatását keresik. „Ezek az internetes földfoglalók annyi nevet gyűjtenek össze, amennyit csak lehet, majd a pay-per-click hirdetéseknél használják fel őket” – nyilatkozta Aaron Kornblum, a Microsoft jogi képviselője.

Az Internet Identity, egy internethasználatot monitorozó cég szerint naponta több mint 2 000 olyan domént regisztrálnak, amelyik tartalmazza valamelyik Microsoft védjegy nevét, s a nevek 75 százalékát professzionális doméngyűjtő vállalkozások védik le.

A Microsoft szerint ezek a névbejegyzések megsértik az 1999-es fogyasztóvédelmi törvényt (Anticybersquatting Consumer Protection Act), mely 100 000 dollár büntetéssel is sújthatja azokat, akik haszonszerzés céljából létező védjegyekkel azonos, azokhoz hasonló vagy azokból származtatott neveket regisztrálnak. Erre a törvényre hivatkozva a Microsoft keresetet nyújtott be három magánszemély ellen, akik együttműködve összesen 324, a Microsofthoz kapcsolódó doménnevet regisztráltak. Emellett beperelnek egy kaliforniai személyt is, aki 85 ilyen név birtokába jutott.

A Microsoft kezdeményezése a csalók ellen irányul, s nem az online hirdetéseket szolgáltatók ellen, akik mint közvetítők játszottak szerepet ezekben az ügyekben (pl a Yahoo!, a Google vagy épp a Microsoft hirdetési részlege). A Yahoo! és a Google szóvivőinek bejelentése szerint vállalataik egyetértenek a konkurens eljárásával. A Microsoft sürgeti a felelősség kérdésének tisztázását, s elvárja az érintett online hirdetőktől, hogy információkkal segítsék az ügyek kivizsgálását.

Azóta történt

Előzmények