Új hozzászólás Aktív témák

  • Zirowe

    nagyúr

    A fejlesztési költségeket számolgatva arra jutott, hogy ha kizárólag a fejlesztési időt, a cégbejegyzés díját, illetve a szerverüzemeltetést (és a zenék licencdíját) adja össze, közel 30 ezer dollárba került a LRT4 elkészülte. Ez egy fals megközelítés, ugyanis ennél lényegesen drágább volt a történet. Kellett ugyanis VR kompatibilis munkaállomás, egy VR fejszett, irodabérlés, internet, bútorok, egyéb felszerelések, és a játék elkészítéséhez szükséges szoftverek (Unreal 4, Maya, Photoshop) licencdíjai.

    Tehát rosszul számolta a fejlesztési költségeket..

    még a legnagyobb VR címek sem profitábilisak jelenleg. Hogy akkor miért csinálják? Mert hisznek benne, hogy egyszer majd azzá válnak.

    Vagy mert mondjuk a nagy kiadók több lábon állnak, nem egy játék bevételétől függ minden és megengedhetnek maguknak hasonló jellegű "presztízs beruházásokat".

    [ Szerkesztve ]

    We've jumped way beyond the Red Line. Limited supplies. Limited fuel, and now no hope! But I promise you one thing. On the memory of those lying here before you, we shall find it. And Earth will become our new home. So say we all!

  • myckie2

    őstag

    "A fejlesztési költségeket számolgatva arra jutott, hogy ha kizárólag a fejlesztési időt, a cégbejegyzés díját, illetve a szerverüzemeltetést (és a zenék licencdíját) adja össze, közel 30 ezer dollárba került a LRT4 elkészülte. Ez egy fals megközelítés, ugyanis ennél lényegesen drágább volt a történet. Kellett ugyanis VR kompatibilis munkaállomás, egy VR fejszett, irodabérlés, internet, bútorok, egyéb felszerelések, és a játék elkészítéséhez szükséges szoftverek (Unreal 4, Maya, Photoshop) licencdíjai."

    Tehát egy (kettő) ember csinálta ezt a játékot, amihez már kellett irodát bérelnie, bútorokat, külön internetet vennie és egyéb felszereléseket :F. VR komplatibilis munkaállomás? A játékot elnézve kb 150e Ft-ból simán kijön, de gondolom előtte is volt számítógépe és nem Pentium II-es.

    Ráadásul a drága urunk arra nem gondolt, hogy a játéka pont azért bukott meg, mert senkit nem érdekelt? Jobb ötlettel kellett volna előállni. Még a nagyobb cégek is belebuknak ebbe a hibába...

  • daninet

    veterán

    Azert van jo pelda is, nem hiszem, hogy a Project Cars bukas volt, es ott csak opcionalis a dolog. Ha normalis jatekokrol beszelnenk nem haszontalan techdemokrol maris jobb a helyzet.

    Miért vegyem meg, ha 3x annyiért, 3x annyi idő alatt megépíthetem? ´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

  • ->Raizen<-

    veterán

    Ugyan nem 300 ezres készülékkel próbáltam ki a vr-t hanem mobilos verzióval de nem fogott meg.
    A lencse torzítja a képet. A 3D hatás és a mélység érzékelés megvan. Sokáig nem tudom használni mert az én agyam is tiltakozik ez ellen az egész ellen. Plusz nyomja le az orrom a szemüveg, kényelmetlen. A play áruházban lévő alkalmazások nagyon primitívek, de ahogy nézegettem a htc vive-re kiadott játékok se sokkal különbek. Virtuális valóságnak jobban el tudnám képzelni a Bruce Willis féle hasonmás filmben látottakat. De a technológia ugye nagyon nem tart ott még. Én úgy gondolom ebben a formában hatalmas bukta az egész vr ökoszisztéma. Tehát egy vr-hez szükséges felszerelés: 300+ körüli gyors pc ssd-vel és minimum egy gtx 970-es videókártyával, gyors cpuval+ htc vive ami 300+k mindjárt több mint fél milliónál tartunk és normális tartalmat sem csinálnak rá, hol, és kinek éri meg ez beruházás gyanánt?

    [ Szerkesztve ]

  • llll

    senior tag

    szvsz meg az (is) a baj velük, hogy évek óta húzzák-halogatják pl az oculus rift megjelenését
    tudom hogy kapható volt a fejlesztői változat (effektíve 1 béta verzió mindössze néhány demóval) és van már frissített hardverrel is, de ha jól tudom a végleges kereskedelmi változat még mindig nem került ki a forgalomba
    ha esetleg mégis, akkor bocsi, de kb másfél év várakozás után már nem követtem feszült figyelemmel a fejleményeket
    odalett az érdeklődésem
    kipróbáltam én is pár szemüveget androidos alkalmazásokkal
    nyilván nem lehet összehasonlítani egy százezres(...!) nagyságrendű cuccal, de az élmény sztem is megvolt
    kb 1 hétig baromi érdekes volt, aztán szépen ráuntam én is és a kislányaim is
    most már biztosan nem fogok ekkora pénzeket kifizetni semmilyen szemüvegért
    talán tizedannyiért még elgondolkoznék rajta
    világos hogy ez meg esélytelen, de akkor így jártunk én is és a fejlesztők is
    .
    másrészt sztem ezzel is az a másik baj, mint a 3D-s mozival:
    az akármilyen póteszköz használata igazából kényelmetlen
    megnéztem talán 3 ilyen filmet, aztán szépen visszatértem a normál 2D-s HD filmekhez
    .
    úgyhogy sztem bukta volt/lesz

    [ Szerkesztve ]

    Soha többet DPD!

  • ->Raizen<-

    veterán

    válasz llll #6 üzenetére

    Olyan ez mint ms-nél a kinect, ideig óráig szórakoztató, de aztán a gyerekes játékokba bele lehetett unni.
    Komoly AAA címek kellenének, nem lenne muszáj natívan vr-re tervezni, de bele kéne építeni ezt a funkciót és kb max egy 250 dolcsis felszereléssel kellene kijönni, nekem ez a véleményem, ha akarnak eladásokat produkálni. Ps4-re is létezik vr, de szerintem az is mocsok drága, és a ps4 pro-nak van meg az ereje hogy úgy ahogy meghajtsa ezt az egészet, viszont ha ott is casual játékokkal fogják megtámogatni ezt az egészet, akkor itt is bukta lesz.

    Hogy miért bukta a kinect, meg a vr? Mert hosszú órákra nem lehet használni mert elfárad az ember. És mindkettő helyigényes, ha komolyan akarnánk használni. Jöhet a matrix, csatlakozzunk fel a központi agyra. ;]

    [ Szerkesztve ]

  • Dr. 444Hertz

    Arcképgyáros

    A VR tök klassz dolog, de szerintem ha úgy nézzük, olyan, mint anno a Gameboy volt, van és kész...
    Én elképzelésem szerint a jövő a kiterjesztett valóságé, amiben van potenciál, és mint funkció, be lehet építeni a virtuális valóságot is.

    [ Szerkesztve ]

    Xperia 1 III / Xperia XZ Premium / iFi xDSD Gryphon / TAGO STUDIO T3-01 / Acoustune HS1750CU /Acoustune RS One / WF-1000XM4 / XP-PEN Innovator 16

  • llll

    senior tag

    válasz ->Raizen<- #7 üzenetére

    így van
    (és - még az érdeklődős korszakomban - ezen ütköztem meg én is először komolyabban, hogy még a ps4 sem lesz elég az oculus rift kiszolgálásához...???)

    Soha többet DPD!

  • Cifu

    nagyúr

    válasz daninet #3 üzenetére

    Azert van jo pelda is, nem hiszem, hogy a Project Cars bukas volt, es ott csak opcionalis a dolog.

    Tehát nem jó példa. A VR játékok döntő többsége pont, hogy nem életképes opcionális üzemmódban, leszámítva talán az autó / repülőgép / helikopter szimulátorokat. Hiszen ott egy helyben ülsz, így a test mozgásával nem kell számolni, csak a fejed mozgatod. Erre épül ezer éve a TrackIR és klónjai, a VR-hez képest fillérekért...

    A dedikált VR játékok pont, hogy teljesen kihasználnák a VR lehetőségét, ám a jó megoldást még a jelek szerint senki sem találta meg. Ez kb. olyan, mint anno a CD-k megjelenése, amivel a fejlesztők hosszú ideig nem tudtak mit kezdeni, mert mindenki a 3,5"-os lemezekre volt optimalizálva. Aztán jött a Rebel Assault és társai, és lassan elkezdték kihasználni a tárhelyet, elkezdtek rájönni, mivel is lehet megtölteni 700MB-ot.

    Na ez ilyesmi. A népszerű AAA kategóriás játékok (CoD-ok, BF-ek, Tomb Raiderek, stb.) a szimulátorokat leszámítva nem fognak a VR-el foglalkozni, mert az irányítástól kezdve kismillió dolgot a sima és a VR felhasználókra is kell optimalizálni. Márpedig ahhoz, hogy a VR-nek értelme legyen, ahhoz az ilyen játékok kellenének. De nincsenek... A játékosoknak így viszont nincs értelme megvenni a VR szetteket, mert nincs igazán olyan játék, amely miatt megérné a befektetés. Ebből az eddigiek alapján csak a Playstation VR fog tudni elmozdulni, a Microsoft, HTC, Steam és az Oculus legnagyobb fájdalmára...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • stellaz

    addikt

    Szerrintem a tv és mozi tartalmak tudnák eladni a vr-t,ha az megfelelő képet biztosítana. Mondjuk egy vr mozi film, vagy egyszerűbb esetben sport és koncert közvetítések, f1 belső kamera, stb. Esetleg videó hívások, város nézések, ilyesmi. Utána jöhetnek a specifikus játékok is.

    Nagy lehetőség van benne,csak pont nem a játékoknál kéne szerintem kezdeni.

  • hemaka

    nagyúr

    Az a baj, hogy nem 20-30 (urambocsa 60) percig akar az ember jatszani, mert kb addig kenyelmesek ezek a vackok.
    Azert is megy jobban a porno, mert azok 15-30 percesek, nem unja meg az ember.
    Sorozatokat kellene meg talan nyomniuk, mert azok amik kb ilyen terjedelmuek.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz stellaz #12 üzenetére

    Milyen TV / Mozi tartalmak vannak? Van-e értelme velük foglalkozni?

    Gyakorlatilag a 360°-os videók, amik a Youtube-on vannak, ki is merítik az alapvető lehetőségeket. 360°-os kamera autóra, repülőre, gördeszkára, kutyára.... Ennyi. Az általad is említett Formula-1 példa az egyetlen, amely e téren ad valamit. Már ha a Formula-1 nem lenne ezer féleképpen begyepesedve (már a saját magad által választott kameranézeteket is lassan egy évtizede rágják...).

    De egy ilyesmi miatt vennél VR szettet? Megéri az árát? Aligha...

    Mozi és TV tartalmak? Max. CGI filmeknél jöhet szóba, mivel "hagyományos" filmnél kellene mikrofon, világítás, hovatovább teljes 360°-os díszlet. Ha láttál legalább forgatási helyszínt, gondolom tisztában vagy vele, hogy mindig csak azt és úgy csinálnak meg, díszítenek fel, mozognak az emberek, hogy a kamera pozíciójából tűnjön látványosnak. De ha te ezt 360°-ban szeretnéd, akkor vért fogsz izzadni. Tehát marad kb. a pornóipar, mint egyedüli tartalomszolgáltató. Vennél pornó miatt VR szettet? Egynek az árából tíz-húsz-sok olyan numerát vásárolsz maradnak, hogy a füled kettéáll, és aligha vitás, hogy a VR azt az élvezeti szintet nem fogja hozni soha a büdös életbe (ha csak nem a halántékodba fogod már a jack dugót nyomni...). Akkor miről is beszélünk?

    A VR-t egyedül a játékok tudnák tolni, de nem tolják. Mert nincsenek valóban értékelhető játékok hozzá... A kígyó a farkába harapot...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz ->Raizen<- #7 üzenetére

    A Kinect párhuzam részben jó. Ott az AAA kategóriás minőségi játékok megmutatták, hogy mennyire jó és szórakoztató, de kevés ilyen volt-van.

    A különbség az, hogy a Kinect szinte 100%-ban hozza/hozta azt a funkciót, amire tervezték, míg a VR továbbra is egy erősen fejlesztés alatt álló technológia.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • opr

    veterán

    Nem igazan ertem miert vannak kiakadva a 40$os oradijon. Az (nyugaton) egy sima vezeto fejleszto brutto oraber, meg csak nem is kiemelkedoen magas.
    Siman lehet, hogy emberunk ennel konkretan tobbet keresett, amig nem a sajat ceget csinalta, hanem valahol dolgozott.
    Tovabbi kerdesekre a valszok(szerintem):
    - Irodat berelni minek kell: Hat, egyszeruen azert, mert kell. Egy ceg neveben targyalni is kell, demozni, vendegeket fogadni. Ezt ma mar egy garazsban/a nappalidban nem igazan teheted meg, nem leszel komolyan veve. Arrol nem is beszelve, hogy mennyire nem egeszseges dolog az, ha az otthon es a munkahely fogalma osszemosodik. Van, akinek megy az ilyen, van, akinek nagyon nem.
    - Minek neki uj eszkoz, amikor biztos volt mar gepe amugyis: Ez most komoly? Azert, mert a munkara hasznalt eszkoz es az otthoni pornonezos-torrentelos-skypeolos-jatszos-filmezos gep ne ugyan az legyen. Raadasul ugye iroda kell, oda meg nem fogjuk az otthoni gepet bevinni, mert az az otthoni gep. Nem hiszem, hogy ezt tul kell magyarazni.

    Az, hogy maga a jatek milyen volt, nem tudom, sose probaltam, arrol nem mondok velemenyt. Es hogy miert vagott bele? Sztem (de ez mar tenyleg az abszolut tipp kategoria) egyszeruen azert, mert hitt benne. Hitt benne, hogy ez lesz a kovetkezo nagy bumm, es O akart lenni az, akinek a nevet ezzel osszekapcsoljak (meg a bankszamlajat, de ez itt most mellekes :DDD).

    Elnezest az ekezetek hianyaert, angol billzet, nem lustasag, nem igazan tudok vele mit kezdeni.

    [ Szerkesztve ]

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • borg25

    senior tag

    válasz Cifu #14 üzenetére

    Samsung VR Geart ismerem, arról tudom ezt mondai:
    Filmekkel lehetne támogatni, Samsung VR Gearnek is van olyan appja ami lejátssza a sima 2d tartalmat, és olyan mintha moziban néznéd. Eddig a reklám. Ami gáz, hogy hálózatról (NAS, DLNA) nem akar játszani, csak a saját oldalról,vagy a telefonról. Itt bukott. Miért ne használhatná a NAS-t? Mert Samsung nem gyárt?

    Természetesen mivel Samsung, és Oculus ezért a többi sima VR applikációkat nehogy könnyen tud használni, csakis a saját alkalmazásáruházban lévőt. -> Saját magát korlátozza le.
    Oké, mikor megvettem a cuccost akkor egy kis pénz landolt náluk, és ha a továbbiakban nem vásárolok az ő alkalmazásboltjukban, akkor részükről dobhatom a szemétbe, mert nekik tök mindegy mit csinálok vele, ha nem lesz belőle több pénzük. Csak épp azt felejtik el, hogy ajánlani nem nagyon fogom.
    Mivel így kötik az egészet még üzleti világban is szar, mert nem mondhatom az érdeklődőnek, hogy lépj be, keress rá az alkalmazásokban a reklámanyagunkra és nézd, az se járható, hogy elindítom, aztán nyomok egy pauset. :S

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz borg25 #18 üzenetére

    Sajnos a Samsung is egyre az Apple útjára lép azzal, hogy saját zárt ökoszisztémát épít ki, de ők sem értik azt, hogy ami az Apple-nak még megy, az másnál nem működik. Ráadásul még bénán is csinálják, mert sok terméküknek rövid az életciklusa és csak bizonyos prémium készülékek és kiegészítők működnek együtt.

    A Google is ugyanerre az útra lépett a Daydreammel.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • consono

    nagyúr

    válasz Cifu #11 üzenetére

    Igazából az a helyzet, hogy a jelenlegi technológia mellett jó VR játékot, csak olyat lehet csinálni, ahol tudsz ülni, vagy állni. Nincs a mozgás követésére jó megoldás (jó, tudom, ott a HTC Vive, de ahhoz kell egy egész szoba). Ez meg azért eléggé lekorlátozza a lehetőségeket.
    A másik problémát én a kontrollerekkel érzem: kellene egy rendes kesztyű, vagy valamilyen hasonló megoldás, ami rendesen tudná a kéz mozgását közvetíteni (mondjuk egy ilyen: https://manus-vr.com/). Mondjuk force feedback/tactile feedback sem ártana bele. Kell az életszerű input, hogy tényleg hihető legyen a VR.

    Én mondjuk pont nem a VR-t temető csoportból vagyok: szerintem lehet ebből valami jó, csak még az út elején járunk. Én már gyűjtök a PSVR-re :)

    "In God we trust. All others must bring data"

  • ->Raizen<-

    veterán

    válasz consono #21 üzenetére

    Már a dark walls-hoz is fel kell állni és néha egész törzsből fordulni kell nem lehet csak fej mozgásokkal rendesen irányítani, ahogy a haunted house-t sem ehhez már bt irányító is kell. Ez a két legjobb vr horror androidra szerintem.

  • Dyingsoul

    veterán

    Egy PC Gamer cikk ami pont ehhez a kérdéskörhöz kapcsolódik. A Day-Z alkotói mesélnek az Out of Ammo-ról is.

    - Szakmai kérdésekre privátban nem válaszolok, mivel másoknak is hasznos lehet. Erre való a szakmai fórum! -- YT: youtube.com/dyingsoulgaming -- FB: facebook.com/DyingsoulGaming/ Stream: http://twitch.tv/dyingsoul

  • Alchemist

    addikt

    válasz myckie2 #2 üzenetére

    "kb 150e Ft-ból simán kijön"

    A 2160 x 1200 minőségi kihajtásához ez a pénz még videokarira is karcsú. Arról nem is beszélve, hogy a VR működtetése mellett a fejlesztői gép egy csomó más funkciót is kezel.

    [ Szerkesztve ]

    Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

  • Alchemist

    addikt

    válasz ->Raizen<- #7 üzenetére

    Viszont a Wii komoly siker volt, casual játékosokra alapozva.

    Ráadásul a monitor és a VR teljesen más világ, más szemlélettel... VR-ban a teljes térben érdemes az interakciót tervezni, nemcsak előre nézve +periférikusan.

    [ Szerkesztve ]

    Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

  • ->Raizen<-

    veterán

    válasz Alchemist #25 üzenetére

    Azóta pár év eltelt, a htc jól érzi hogy a 3d-t kell kombinálni a mozgás érzékeléssel.

  • Alchemist

    addikt

    válasz hemaka #13 üzenetére

    nem 20-30 (urambocsa 60) percig akar az ember jatszani

    Érdemes lenne rövidebb, de intenzívebb játékmenetre tervezni, amitől a játékos egész napra telítős játékélményt kap... legfeljebb a végé kidobja a taccsot, de úgy tápászkodik fel, hogy "...ez kvajó volt"
    :D

    [ Szerkesztve ]

    Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

  • Vállalkozás. Minden kezdet nehéz. Hitt benne és csinálja ... majd kialakul ez ha akar, ha lesz rá igény.

    Ha válaszolok / írok az üzenetedre, elvárom a választ. Egy minimális kommunikációs etikettet tartsunk be, még akkor is, ha nem érdekel az ajánlat.

  • davudhunters

    csendes tag

    Volt egy beszélgetés az Otherworld csatornáján, egy Vlog keretében egy itthoni Vr játékfejlesztővel. Ő kerek perec kimondta, hogy kb a Sony Vr-jának van jövője. Azért mert felhasználóbarátabb konstrukció mint az Oculus, vagy a HTC Vive. Sok videó van fent a neten ahol a nagypapára felrakják a Vive-ot és viszik utána a kábelt, veszik el a dolgokat az újtából nehogy átessen rajtuk, közben az ablakot majdnem kiveri a hadonászásával. A gamerek nem sportolók akik futkosni fognak az üres szobájukban (opcionális) hogy nehogy átessenek asztalon, széken, kutyán, macskán.
    A Másik tényező az ára. Nem kevés pénzt kell fizetni ha a Pc-s fronton akarjuk élvezni a Vr-t. Kell egy gép ami Vr ready és ugye egy Oculus vagy Vive. Eközben a Sony-nál kell egy alap ps4, vagy ps4 pro és a PSVR. sokkal olcsóbban kijönnek az emberek ha a Sony Vr-ját válasszák. És igazából a különböző szimulátoros játékokhoz megfelelő is az a tudás amit a Sony Vr-ja tud (a Vive és Oculus sokkalta bonyolultabb és kifinomultabb eszköz)
    Engem speciel hidegen hagy ez a Vr őrület. Max 1-2 kocsi játék érdekelne, de csak azokért beruházni a konzolhoz egy VR-t túlzásnak tartok. Plusz nem hiszem, hogy a szemgolyónkhoz olyan közel lévő kijelző is jó hatással lenne hosszútávon.
    A fejlesztő mondta, hogy fél óra Vr élmény után nem tud azonnal kocsit vezetni, mert a nem lát a távolba. Kell idő még helyreáll a szeme.

    Akit érdekel a beszélgetés itt a link:
    https://www.youtube.com/watch?v=LVdxomj3hF8

    "Az élet olyan, mint egy nyári ruha mellénye: rövid és céltalan."

  • stellaz

    addikt

    válasz Cifu #14 üzenetére

    Azért mondjuk egy focimeccs a nézőtérről elég jól nézhet ki VR szemüvegben, azt pont úgy lehetne nézni, mint élőben, fejjel követve a mérközést. Koncert ugyanez. Vagy sí verseny, bármi.

    Filmek esetében nyilván probléma amiről beszélsz, de a cgi is működhetne, meg esetleg új technológiát is ki lehetne dolgoznmi, ahol több dolgot összevágnak, stb. Animációs filmnél meg ez sem probléma.

    De például egy természetfilmet is le tudnának forgatni így, ha kifforja magát a technika (talán).

    Ha javulna a felbontás teljesen pixelmentesre, akkor az óriási látómező és térérzet forradalmasíthatja az egész tévézést. Szerintem ez sokkal nagyobbb lehetőség, mint a játékok.

  • suniland

    csendes tag

    A legnagyobb gond sajnos, hogy drága. Ha olcsobb lenne, mondjuk 100.000-120.000 Ft (brutto) (szeritnem 3-4 even belul ez lesz az ara) az embereket kevesbe erdekelne a vasarlaskor, hogy kozeptavon is kenyelmetlen, meg hogy vannak kabelek. Ja es az fontos, hogy VR szemuveg csak es kizarolag normalis kontrollerrel legyen ennyiert, mert az XBOXOS vezerlo az nem ide valo.

    Es nem csak az a baj, hogy az eszközök dragak, hanem, hogy a jatekok es szoftverek is nagyon dragak ahhoz kepest, hogy mennyi idot lehet veluk jatsazni.

    Ha olcsobb lesz el fog terjedni ez 100%. De addig kb minden 10 emberbol 1 ha kiprobalta es talan meg 1 aki hallott rola. Alig ismerik az emberek meg ezt a technologiat.

    Egyebkenet nem is ertem, hogyan tudjak emberek neha osszehasonlitani a 3D TV-vel?
    Az egy sima "egyszeru" megjelenito, semmi interaktivitas nincs benne.
    Osszehasonlitani a ket technologiat kb olyan mint amikor a radiot es a szines TV-t hasonlitjuk ossze.

    virtuall.hu - érdekelnek már ma a jövő technológiái, mint pl a VR

  • Hadeska22

    aktív tag

    válasz davudhunters #30 üzenetére

    Mondjuk szerintem ebből a roppant "szimpatikus" úriemberből sem kellene kiindulni. Még a feltöltés napján megtekintettem ezt a remekművet, de azon túl, hogy dühös lettem, nem sok értelme volt. Konkrétan mindenkit lehülyézett, Ő mindig mindent jobban tudott, és persze a VR nem halott/haldoklik. Ja, csak a számok nem ezt/Őt igazolják. Amúgy kíváncsi lennék, hogy pontosan a fejlesztés mely részével foglalkozik (az számomra nem derült ki). Mint "fejlesztő" kérdezem ezt. Valahogy kicsit több szerénység és kevesebb arc kellene. szvsz. (függetlenül attól, hogy mennyit tett le (bár nekem a csóka nem ismerős) arra a bizonyos asztalra).

    Más: azzal viszont én is egyetértek, hogy a Sony VR-ja több okból kifolyólag is sikeres(ebb). Ugye értelemszerűen a felhasználókra van/lett tervezve, és megfizethető áron kapható. Az mondjuk más kérdés, hogy mi vesz rá valakit, hogy beruházzon egy VR headsetre, függetlenül attól, hogy PS VR/OR/Vive-ról van szó. Még mindig nem látom ebben azt a hatalmas potenciált, de természetesen ahogy megjelenne az első néhány AAA minőségű játék, lehet, hogy változna a helyzet.

    Arról viszont még mindig nem találtam semmilyen információt, hogy a VR-nek milyen hosszú távú hatása lehet a szervezetre nézve. Erről szívesebben olvasnék cikket :).

    [ Szerkesztve ]

    B.C Rich...Jackson...Ibanez(?)

  • Dr. 444Hertz

    Arcképgyáros

    válasz Hadeska22 #33 üzenetére

    Simán el tudom képzelni, hogy irányérzék-zavar, egyensúlyi problémák és egyéb más bajok (pl. látászavar) a gyerekeknél előjön, mint általános jelenség.

    Xperia 1 III / Xperia XZ Premium / iFi xDSD Gryphon / TAGO STUDIO T3-01 / Acoustune HS1750CU /Acoustune RS One / WF-1000XM4 / XP-PEN Innovator 16

  • schawo

    titán

    válasz davudhunters #30 üzenetére

    szemgolyónkhoz olyan közel lévő kijelző is jó hatással lenne hosszútávon.

    Erre a problémára a fénytörés jelensége adja meg a megoldást. Az ezek foglakozó tudományágat hívjuk optikáknak. Szóval nem, ez nem gond.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • ->Raizen<-

    veterán

    válasz schawo #36 üzenetére

    De gond mert utana en is nehezen fokuszalok barhova, ha levettem a szemuveget, szar az egesz.

  • schawo

    titán

    válasz ->Raizen<- #37 üzenetére

    Nekem nincs ilyen gondom. Milyen szemüvegnek ilyen rossz az optikája? Egyáltalán jól állítottad be a lencséket?

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • kymera

    senior tag

    Vagy lehet hogy kellene egy komoly engine amire mindenki építkezhet és akkor a költségek sem szaladnak el túlságosan.

    1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239

  • Synthwave

    HÁZIGAZDA

    válasz ->Raizen<- #39 üzenetére

    Ócó húsznak hík a lence.

    )

    Full hiánytalan, kék Keychron Q9 knob ISO barebone billentyűzet ELADÓ – 25k + FOXPOST, 60 db Cherry MX1A Red kapcsolóval és Cherry profilos HK Gaming Milkshake dye-sub PBT-ABS blend kupakszettel 34k, és a FOXPOST-ot állom.

  • t72killer

    titán

    LOGOUT blog

    Korai ez még, mint a villanyautó. Amíg kergetőző pixelhalmazokat nézek a drótfonaton+tanulmányozom az optikai hibákat miközben rá vagyok drótozva a gépre/konnektorra, valahogy szórakozásra nem sok marad.

    Tudom, van jobb a Gear VR-nál, de az Oculus felbontása se jobb+ott is hozzá vagy kábelezve a géphez.

    Pár éve már mondom, ha akarnak a technológiából valamit, akkor ez kell:

    #1: normális felbontás. Virtuális VALÓSÁG-ról van szó, nemigaz? Az életben se centis pixelekből áll össze az utcakép, nem vagyok légy... A vakfolt és környéke által megfigyelt területen ~8-16k-nak megfelelő részletesség kell, a perifériákra elég jóval kevesebb, 720p is.

    #2: vezetékmentesség: A fejhallgatót se mindíg kötöm kanócra, VR-eszközzel se tenném. LÉTEZIK a szükséges technológia, 802.11ad-s wifinek hívják, tippre még egy jól tervezett szemkövető, lokálisan 8k részletességű adatfolyamot is át tudna ereszteni.

    #3: szabványok, kompatibilitás, sőt mi több, meglévő eszköz, pl okosteló PC-ről streamelve elég legyen rá. Utálom, hogy a kislábujjvakarástól a macskamelegítésig mindenre külön kütyüt kell venni, ami aztán ha nem válik be, 3 hónap után kuka + bukta.

    #4: értelmes tartalom+saját tartalomkészítési lehetőség - ez mondjuk alakul.

    Ha ezeket nem képesek a gyártók felfogni, garantált a bukta. Nagyon szűk az a réteg, aki 1000+$/€-t kiad egy prototípus technológiáért.

    #31: természetfilmek alakulóban vannak - nomeg persze azoknak egyik válfaja, amiben pucérkodó Homo Sapienseket mutogatnak :D

    [ Szerkesztve ]

    30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)

  • sh4d0w

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz suniland #32 üzenetére

    Ácsi. Amikor a 3D TV és a VR egy mondatban szerepel, az nem technológiai összehasonlítás, csupán vélemény a siker esélyéről. Nekem is az a véleményem, hogy ez a VR ugyanolyan bukta lesz, mint a 3D TV.

    https://www.coreinfinity.tech

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Bluesummers #29 üzenetére

    Ebben az esetben az sem elég, hogy ő jól csinálja. Ha egy jó AAA kategóriás játékot adna ki, akkor is csak egy nagyon kicsi piacra számíthat és ez nem is fog változni. Egyszerűen túl drága a sisak, a kontroller és a gép ami meghajtja...ráadásul a gép elég hamar el is fog avulni...ahogy talán a sisak is.

    Ja és semmi jele nincs annak, hogy az ezek az árak nagyobb mértékben csökkennek majd. Jobban belegondolva már én is bukást jósolok...a ps vr-nek is.

    [ Szerkesztve ]

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • AnginaP

    aktív tag

    Nekem a legmesszebbmenőkig pozitívak a tapasztalataim a VR-ral. Normális gépen (i7 5960X 980 sli) próbáltam Vive-ot, egy szobában volt kialakítva neki hely, 7.1-es hangrendszerrel szépen körbe rakva.
    Túlzás nélkül mondom, hogy teljesen új dimenzió. Ennek így kell megadni a módját, ami jelenleg persze nagyon-nagyon drága, de ha lenne rá, most azonnal megvenném és csinálnám neki a helyet!
    Sokszor nem értem azokat a hozzászólásokat, hogy helyet kell csinálni neki, meg ez kell amaz kell hozzá, hogy kényelmesen használd. Egy gamer kuckóhoz nem? Egy rendes asztal, rendes szék, megfelelő fényviszonyok, hely a hangcuccnak, ahhoz is kell tenni, hogy kényelmesen játsszon az ember. Vive-hoz is. Plusz nem értem a mindent leverő bácsit. Csak be kéne állítani rendesen a Vive-ot (pl). Van benne olyan funkció, hogy kijelölhetsz egy mozgás teret, amit a progi megjegyez, és ha közelítesz felé a sisakkal vagy a joy-okkal, akkor egy kékesen fluoreszkáló hálót jelenít meg, hogy itt van az általad rajzolt és engedélyezett tér széle, innen már Te sem akarsz tovább menni. :DDD Ha mozogni akarsz, kell hely bőven persze, ez ilyen.
    A látvány szerintem meg maximálisan lehengerlő, The Lab is akkora élmény volt számomra, hogy szívesen leállok elé megint, és nyomkodom. Annyira kijönnek a méretek, távolságok, hogy valami félelmetes. Mikor pl Glados lebontja a szobát körülötted és bekúszik eléd a képbe, hát az valami fergeteges! Akkora hatalmas dög gép, hogy perspektívában látva teljesen más élményt ad, mint monitoron, ahol kb (monitortól függően) pár centis, sisakban meg több méter, és fel kell nézni rá....
    Egy egyszerű kis szutyok program is teljesen új dimenzió lehet VR-ban már csak a térbelisége miatt, totál más lesz tőle az élmény!! A filmekről már nem is beszélek, pl a Virtual Desktop nevű app tud olyan okosságot, hogy egy 3D-s filmet képes mégjobban 3D-sítve lejátszani (jobban kiemeli a mélységét). Teljesen más, sokkal áll leejtőbb élmény, mint egy szimpla 3D TV (pedig láttam már jó 3D TV-t).
    Ha lenne rá, én szó nélkül venném, gépestől, 7.1-estől, és tuti külön szobát kapna térd magasságig érő szivacsokkal. Ki mondta, hogy egy felnőttnek nem lehet gyerekszobája? :DDD Akkora élmény, hogy muszáj!

    Indítok egy Skyrim szervert.

  • saki04

    csendes tag

    A legnagyobb probléma felhasználók szemszögéből a kevés tartalom és az alacsony minőségük. John Carmack beszélt is erről korábban és teljesen igazat adok neki... Sajnos a VR tartalmak szegényesek és sokszor játékmenetben is bőven az elvárható szint alatt teljesítenek.

    Tisztelet persze a néhány kivételnek - EVE Valkyrie példa.. de ezek AAA címek nagy fejlesztő csapatoktól... A legtöbb indie próbálkozás kimerül jópofa ügyességi, vagy logikai minijátékokban, de igazából nem ezek a címek fogják elhúzni a VR-t és ezekért nem éri meg a beruházás a hardverbe.

    Megértem, hogy több tízezer dollárba kerül a fejlesztés VR-re, de ha a végeredmény csak egy "mobiljáték", vagy sokszor még azt a szintet se közelíti meg, akkor megérte egyáltalán belekezdeni? Ezt a kérdést is fel kell tenniük szerintem a fejlesztőknek. Ha már játékot fejleszt valaki, akkor a koncepciója van-e olyan jó, hogy megéri beleölni annyi pénzt és erőforrást, vagy inkább majd csak miután néhány nagyobb név kitaposta az ösvényt és elterjedtebb, olcsóbb lesz a technológia.

    Őszintén szólva, bár a tartalom-hiány probléma... de a minőségi tartalom hiánya a nagyobb gond. Húzócímek nélkül sose fog látványosan megugrani ezek után az eszközök után a kereslet és legyünk őszinték... nem egy indie cég sokadik pénztáros szimulátora a közértben lesz az, amiért hanyatt-homlok lekapkodjuk a VR-t polcról.

    [ Szerkesztve ]

  • Dyingsoul

    veterán

    válasz saki04 #46 üzenetére

    A fejlesztőknek nem éri meg VR-t fejleszteniük mert nincs akkora közönség, hogy megfelelő bevétel legyen egy-egy játékból.

    A felhasználóknak nem éri meg beruházni VR cuccba, mert a gép maga 300k, a headset megint ~300k. Drága.

    Ergo csökkenteni kellene a hardver árakat és a VR headsetek árát. Utóbbit talán még lehetne is, de a performance/$ csak sok-sok idő alatt fogja elérni azt a szintet, hogy tömegek próbálhassák ki a belépő szintű VR-t. Ez egy ilyen ördögi kör és emiatt kerül majd évekbe az, hogy elterjedjen ez a technológia.

    (#48) NEXUS-6: Ugyanazt írtad le, mint én csak egy kisebb novellában. :DDD

    "Kérdés, hogy mi van e-mögött?"

    Az, amit te magad is megfogalmaztál: túl kevés tartalom, magas fejlesztési költségek. Pilotnak hívják. :)

    [ Szerkesztve ]

    - Szakmai kérdésekre privátban nem válaszolok, mivel másoknak is hasznos lehet. Erre való a szakmai fórum! -- YT: youtube.com/dyingsoulgaming -- FB: facebook.com/DyingsoulGaming/ Stream: http://twitch.tv/dyingsoul

  • NEXUS-6

    tag

    Látom közben más is leírta, amit mondani akarok :)
    A VR játékokkal egy gond van, ha a címben feltett kérdésre akarok válaszolni, hogy nincsenek! Gyak zéro AAA kategóriás játék van, csak demók jóformán, vagy átiratok, ami ha ez így marad akkor tényleg bukta.
    A szitu azonban marhára hasonló ahhoz, ami a 90-es évek közepén volt, amikor a 3D megjelenítés kezdett bejönni. Talán a Tomb Rider, meg a Descent voltak azok a gámek, amelyek normális támogatást kaptak a hw oldalról, de ugye egy-két fecske nem csinál nyarat. Minden hw gyártó saját hwt, saját api-t használt, a PC-s júzerek gyak a C64-es korszaknak megfelelő DOS-os parancssoros felülettel szenvedtek, memóriát, hangkártyát konfiguráltak minden egyes játékhoz, pluszba jött az új hw, nyögvenyelősen ment az egész. Az áttörés akkor is a Sony-hoz volt köthető részben. Kiadta a PS-t, meglátta mindenki a Wipeout videóját és ilyen konzollal, játékkal akartak játszani. Voltak cross-platform fejlesztések pl. Need for speed, amelyek oda vissza biztosították ezt, vagy hasonló lehetőséget. A konzol és a PC játékipar egymást erősítve, egymás fejlesztve, egymással versenyezve fejlődött. Nem az történt, hogy kiadtak egy új eszközt, egy konzolt és csodák csodájára minden megoldódott, eljött a kánaán. Több cég bukott bele egy bővülő piacon a dolgokba, az api egységesítése is több évet vett igénybe. Hol van már a 3Dfx? Az Ati-t is benyelte az AMD.

    A VR tekintetében ezek a mostani hw-ek gyak az első NV1, meg Voodoo, meg Virge kariknak felelnek meg, meg az első PS-nek. Igen, ha akkor a cégek kihátrálnak, túl kockázatosnak érzik a dolgot, akor ma még mindíg kb 2D Mariószintű játékokkal játszanánk.

    De aki akkor egy 3D játék fejlesztésébe kezdett a korábbi ma már telóra sem igazán eladható játékok után az valóban azt tapasztalta, hogy szopás az egész, újra kell tanulnia a játékkészítést, sokkal magasabbak a fejlesztő hw költségei, a fejlesztési idő is hosszabb, a júzer igényei meg magasabbak. Mobilon elmegy az Angry Birds, de asztali eszközön azért ma már 100 millió $-os fejlesztéseket nevezünk AAA-nak. És mindez a VR-rel csak még szigorúbb lesz!!!

    Jelenleg összesen kb 1,5 millió komoly VR eszközt adtak el, (azért a telós bohóckodásokat ne számítsuk ide, szerintem, bocs). Ez marhára nem elégséges piac, hogy bárki komolyabb költségű fejlesztést próbáljon ide berakni, úgy tűnik ördögi kör. Nincs játék, júzer nem vesz eszközt, nincs elég eladott eszköz, nem elég nagy a piac a fejlesztés megtérülésére.
    Ebből tényleg megint csak egy konzolos cégnek, gyakorlatilag a Sony-nak van kilépési lehetősége. Viszonylag júzerfrendli eszköz, megfelelő pénzügyi háttér, belső fejlesztő stúdiók, kb ennyi kell hozzá. Be kell fektetni, de ők valszeg, ha akarják megtudják csinálni azt, amit ezen a téren áttörésnek hívunk. A Cukerberg, meg a HTC önmagukba, és összefogva meg nem. Azonban a PSVR is egy meglehetősen lopakodó üzemmódban jelent meg, korlátozott területen, gyak ma nem ez az elsődleges hw amiről a karácsony szól, hanem inkább a PS4pro-ról a Sony részéről.
    Kérdés, hogy mi van e-mögött?

    [ Szerkesztve ]

  • AnginaP

    aktív tag

    válasz Dyingsoul #47 üzenetére

    Teljesen egyet értek! Árak csökkentése kellene, hiszen az élmény hihetetlen tud lenni, de ez jelen pillanatban nagyon keveseknek elérhető, így az elterjedés is (valamint a fejlesztések is), nagyon lassú. Amúgy én teljesen ki lennék békülve azzal, ha évek múlva engedhetném meg magamnak, csak NE bukjon meg, nekem annyira nagyon bejön, pláne rendes hangrendszerrel, hogy várok-várok, csak legyen! :D Tényleg ahhoz lehet hasonlítani, hogy rádió után TV, teljesen más dimenzió...

    Indítok egy Skyrim szervert.

  • ->Raizen<-

    veterán

    válasz Dyingsoul #47 üzenetére

    Youtube-on ajánlottak gépeket, és az rx 470 meglepő módon már képes fluid módon vr játékokat futtatni. [link]

  • Dyingsoul

    veterán

    válasz ->Raizen<- #50 üzenetére

    Nem Otherworld-ös videókból kellene tájékozódni. Olvasd végig ezt a tesztet és rájössz, hogy miért nem elég egy rx480 sem VR-ra. Pláne ha az előző gondolatmeneteket visszük tovább és AAA kategóriás játékokról álmodozunk. Azért egy Job Simulatoron készített benchmarkot ne vegyünk már egy kalap alá egy Skyrim-hez hasonló AAA kategóriájú open world játékkal amihez hasonlóra sokan áhítoznának VR-ban.

    [ Szerkesztve ]

    - Szakmai kérdésekre privátban nem válaszolok, mivel másoknak is hasznos lehet. Erre való a szakmai fórum! -- YT: youtube.com/dyingsoulgaming -- FB: facebook.com/DyingsoulGaming/ Stream: http://twitch.tv/dyingsoul

  • Cifu

    nagyúr

    válasz NEXUS-6 #48 üzenetére

    Talán a Tomb Rider, meg a Descent voltak azok a gámek, amelyek normális támogatást kaptak a hw oldalról, de ugye egy-két fecske nem csinál nyarat.

    A Tomb Raider is úgy, hogy ~15 fps volt egyes jelenetekben 3Dfx Voodoo-val, tehát az egyetlen előnye az volt, hogy elmosta a textúrákat a játék, így nem volt annyira pixeles.

    Minden hw gyártó saját hwt, saját api-t használt,

    A saját HW nem probléma, saját API meg emlékeim szerint csak a 3Dfx Glide volt, a többiek MiniGL-t (OpenGL-t), illetve D3D-t használtak.

    Kiadta a PS-t, meglátta mindenki a Wipeout videóját és ilyen konzollal, játékkal akartak játszani.

    A Wipeout pont kijött PC-re is, a PSX-es és Sega Saturn-os verzióval együtt. ;)

    Hol van már a 3Dfx?

    A 3Dfx abba bukott bele, hogy túl sokat akart. Az ATi és az nVidia pedig gyorsabban és ügyesebben reagált a piac változásaira. Ugyebár az nVidia jött a 32 bites színmélységgel (míg a 3Dfx ragaszkodott a 16bithez) a TnT(2) kártyákkal...
    A 3Dfx az SLI-vel és az élsimítással jött, ami ma hétköznapi, akkor viszont nem volt az. De túlságosan elnyúlt fejlesztés és a konkurencia veszélyes elegyet alkotott, amivel a 3Dfx nem tudott mit kezdeni...

    Igen, ha akkor a cégek kihátrálnak, túl kockázatosnak érzik a dolgot, akor ma még mindíg kb 2D Mariószintű játékokkal játszanánk.

    Nem kell kihátrálni, csak reális célokat kell kitűzni. Az Oculus jóval olcsóbbra volt ígérve, és a HW igény terén sem így indultak. Aztán rájöttek, hogy normális VR élményhez szükség van erre. Így viszont az a várt VR robbanás, amit előre jeleztek (az eredeti árakkal és HW igénnyel számolva), nem is következett be...

    De aki akkor egy 3D játék fejlesztésébe kezdett a korábbi ma már telóra sem igazán eladható játékok után az valóban azt tapasztalta, hogy szopás az egész, újra kell tanulnia a játékkészítést, sokkal magasabbak a fejlesztő hw költségei, a fejlesztési idő is hosszabb, a júzer igényei meg magasabbak.

    Akkoriban is a hibrid megoldások taroltak. Amikor egy 3D-s játék támogatta opcionálisan a HW gyorsítókat. Quake, MechWarrior 2, Wipeout, stb... Ezek mind mentek 3D gyorsító nélkül is, csak azzal sokkal szebbek voltak.

    Ez az, ami nem VR esetén működik. Nem tudsz olyan Battlefield FPS játékot csinálni, ami képernyőn, bill+egér kombóval és VR sisakkal is jól játszható, és élvezetes. Említettem, autószimulátorok, repülőgép-szimulátorok például működhetnek ezen a vonalon. A gond az, hogy a tripla-A játékok nem ebben a kategóriában indulnak. Battlefield, CoD, Tomb Raider, Overwatch, World of Warcraft, stb.

    Amíg az ilyen játékok nem támogatják a VR-t, addig nem rúgnak labdába.

    Vagy pedig dedikált VR játékok kellenének, AAA kategória szinten. Csakhogy ahhoz kevés a VR szett a vásárlóknál. A fejlesztők pedig nem fognak több tíz (vagy száz) millió dollárt befektetni, amíg nem tudnak milliós eladásokat produkálni. Szóval marad az, hogy várni kell, amíg a következő Battlefield, CoD, Tomb Raider el nem kezdi támogatni a VR-t. Ha a fejlesztők pedig azt mondják, hogy nincs ebben üzlet, akkor a VR megmarad egy rétegszórakozásnak, megfelelő tartalom nélkül...

    Ezen csak a PSVR változtathat, és az, hogy a PSVR-re kijött játékokat majd egyszer átportolják PC-re. Ha lehet....

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Dyingsoul

    veterán

    válasz Cifu #52 üzenetére

    "Ezen csak a PSVR változtathat, és az, hogy a PSVR-re kijött játékokat majd egyszer átportolják PC-re. Ha lehet...."

    Azért ennyire nem rossz a helyzet... Folyamatban van rengeteg fejlesztés PC-re, sok-sok indie játék is készülőben van de ott a Fallout 4 amihez szintén bejelentettek DLC-t VR-ra is. Csak hát ez mind sok-sok idő mire megvalósul és szépen lassan elérünk oda, hogy lesz egy dinamikusan bővülő felhasználói bázis és tartalom is. Mondjuk inkább lassan, mint szépen...

    [ Szerkesztve ]

    - Szakmai kérdésekre privátban nem válaszolok, mivel másoknak is hasznos lehet. Erre való a szakmai fórum! -- YT: youtube.com/dyingsoulgaming -- FB: facebook.com/DyingsoulGaming/ Stream: http://twitch.tv/dyingsoul

  • aerosmith

    őstag

    Igazán szórakoztató ez a thread, így hogy VRhez értők még nem találtak ide, így a hozzászólók tudják féligazságokkal és totál hülyeségekkel traktálni egymást. Ennyit már rég nem nevettem. :C
    Csak egy állításra referálnék, hogy nincs elég játék a többit (ps4 lesz a jó vr gép, majd akkor VRrezek ha 4k, wireless, 20 dekás settek lesznek 300 dollárért és hasonló elmeroggyantságok) inkább meghagyom másnak.
    Jelen pillanatban 400+ VR játék van fent steamen, melyben tényleg sok az egyszemélyes garázscéges fejlesztés de vannak minőségi kiadók által fejlesztettek is. Az Oculus folyamatosan teszi fel a storejába az új címeket. Most ott tartok hogy nehéz kiválasztani hogy a frissen megjelent játékok közül melyikkel toljam, egyáltalán nem érzem azt hogy "nincsenek AAA játékok". Az összes nagyobb AAA szimulátor megy VRbren (AC, Dirt, F1, Elite Dangerous, DC, repszimek), az hogy nincs Doom, Fallout4 (de lesz), COD (de ott az Onward), vagy Dying Light (de ott az Arizona Sunshine) marhára nem tűnik fel és nem is hiányzik. Fel kellene ismerni hogy VRben a hagyományos gameplay nem valósítható meg a technológiai különbség miatt, és egy nagyobb stúdiónak a lassúbbsága miatt nehezebb erre átállnia. De biztos vagyok benne hogy a háttérben már mennek a fejlesztések mert hülyék lennének mindent otthagyni a Steamnek és Oculusnak.

    [ Szerkesztve ]

  • NEXUS-6

    tag

    PS4 esetében azonban, ha már rendelkezünk ilyen konzollal (50 milliót eladtak világszerte) a VR headset ára egy jobb telóéval egyezik meg, 130-140 e Ft.
    Ez már szerintem bevállalható kategória annak, akit az átlagosnál kicsit jobban érdekelnek a technikai újdonságok, de még nem a HC gémer kategória. Ez sokkal szélesebb merítés azért.

    A jelenlegi eszközök azért szerintem se átlagfelhasználónak valók. Rengeteg dolog nem kiforrott, az eszközök hosszútávon kényelmetlenek, alapból jelentős vizuális kompromisszummal kell számolni, miközben épp a 4K tévék elterjedését probálják marketingolni.

    Habár a jelenlegi büdzsém gyak a vagy 4K tv, vagy PSVR, vagy PS4pro lehetőségét engedi, ennek ellenére is a PSVR mellett döntöttem és nem igazán bántam meg.

    Van hozzászokás, az élmény már kevésbé földbedöngölős 1 hónap után. De autós játékot már máshogy nem szívesen játszanék, a Resident Evil VII demójában meg a letöltés után most először merészkedtem el a konyháig (öreg vagyok én már ehhez). A SW X-wing demo pálya után meg csak sóhajtozok, hogy mi francért nem tudtak még 4-5 pályát berakni?

  • ->Raizen<-

    veterán

    válasz NEXUS-6 #55 üzenetére

    Hát igen ps4-re jönnek a jobb játékok valószínűleg majd én is beruházok egy pro-ra meg egy vr szettre ha már jött pár komolyabb cím rá. Valahogy nincs már kedvem baszkódni a pc-s buherával.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz aerosmith #54 üzenetére

    Most ott tartok hogy nehéz kiválasztani hogy a frissen megjelent játékok közül melyikkel toljam, egyáltalán nem érzem azt hogy "nincsenek AAA játékok". Az összes nagyobb AAA szimulátor megy VRbren (AC, Dirt, F1, Elite Dangerous, DC, repszimek), az hogy nincs Doom, Fallout4 (de lesz), COD (de ott az Onward), vagy Dying Light (de ott az Arizona Sunshine) marhára nem tűnik fel és nem is hiányzik.

    Nyilván azért, mert a szimulátorok kedvelője vagy. De szerinted fog valaki venni F1 vagy Elite Dangerous miatt VR szettet venni, ha az érzés többé-kevésbé korrektül visszaadható egy filléres TrackIR szettel, úgy, hogy akkor se semmi bajod, ha egy ültő helyedben 2-3-4 órát játszol?

    Aki szimulátor rajongó, az mérlegelt, és ha sok pénze van, akkor eddig is virtuális cockpitot épített, sok monitorral. Valahogy nem nagyon látok tömeges VR-re kihegyezett cockpitokat a fórumokban, noha a fórumokban folyamatosan megy a diskurzus róla, a végső konklúzió az, hogy a nagy többség egyenlőre kivár, hogy majd ha kiforr a VR technológia, akkor esetleg belevágnak...

    Aki viszont nem szimulátor-rajongó (és bizony ők vannak többen), azoknak viszont továbbra sincs okuk igazán, hogy kiadják a pénzt az Oculusra vagy a Rift-re.

    De nyilván ők ostobák, mert a "VRhez értők" majd megmondják az okosat. Gondolom majd azt is megmagyarázzák, hogy a várthoz képest töredék eladások minek is köszönhetőek, de biztosan nem azért, mert hiányoznak a valóban vonzó játékok. Ahogy azt a témában "abszolút járatlan" Carmack is említette....

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Szmeby

    tag

    Nem értem, miért kellett a vr-ra kihegyezni a történetet, egy sima játék fejlesztéséhez is kellenek ezek a dolgok. Kivéve a speciális headsetet... de azzal meg könnyű kalkulálni. Egyszerűen nem fogyott annyi, amennyit tervezett. És most elsírja bánatát...

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz aerosmith #54 üzenetére

    Nézd, amit mi "VR-hez nem értő"-k eddig leírtunk az még semmi ahhoz képest amit egy átlag kocajátékos gondol az egészről. Kb. az összes játékos 95%-a pont ugyanezeket gondolja és pont ezér nem vett és valószínűleg nem is fog venni a közeljövőben VR sisakot.

    Ez pedig már meg is pecsételte a technológia sorsát a következő pár évre.
    A szokásos tyúk-tojás probléma. Nincs piaca, nem éri meg fejleszteni, de ha nem jönnek jó játékok, nem is lesz piac. Sokkal olcsóbb sisakra, meg videokártyára felesleges várni, mert ezek a cégek csak a hardverből remélhetnek hasznot.

    Jelenleg két iránynak van minimális esélye a sikerre (középtávon).

    Az egyik a telefonos megoldások iránya, mert ott olcsó a sisak, ha megfelelő prámium telefonod van. Ez inkább a multimédiás VR tartalmakban lehet sikeres, nem a játékokban...de nem szabad lebecsülni, mert ez game changer is lehet abban az iparágban.

    A másik a konzolok iránya, amit jelenleg csak a PS VR képvisel. Nem biztos hogy épp a PS VR lesz a befutó középtávon, de itt is az az előny, mint a telefonoknál, vagyis nem kell komplett rendszerre beruháznia a usernek.

    Amúgy csodálkoznék ha az Apple nem dolgozna valami Gear VR szerű dolgon...akár partnerrel, akár egyedül. Egy iPhone ideális alap lenne ehhez és óriási piac, ahova a fejlesztők bátrabban fejleszthetnek.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • ->Raizen<-

    veterán

    válasz Tigerclaw #59 üzenetére

    Telóra most toltam vr-en egy egész kellemes alkotást. vr fantasy a neve. Jöhetnének ilyenek, bár nem tudom mennyire biztonságos a telónak ez az egész dolog mert nagyon felmelegszik.

  • NEXUS-6

    tag

    válasz Cifu #52 üzenetére

    Kedves Cifu!

    Nagyon köszönöm a pontosításokat, hiszen mindenki tudja, hogy az ördög a részletekben van elásva! :D

    Igen, a 3D gyorsító kártya gyártók esetében a saját API helyett a "más API" a helyes kifejezés.

    Igen, a Wipeout kijött más platformra is, mint ahogy a Crash Bandicoot, meg egy csomo kezdetben exluziv PS cím is, de a fejlesztőstúdiók a Sony tulajdonában voltak, szal a Sony adta a pénzt a fejlesztésre, a marketingre és végül ők gondolták hogy a profitmaximalizálás érdekében más 3D platformokra is jó lesz kiadni. Ez, ha átláttad a gondolatmenetemet és nem vesztél el a részletekben akkor átjött, ugyan is ezzel is a 3D útját egyengette a cég, ami hosszabbidőtávon nagyobb vásárlóerőt jelentett.

    Az hogy a 3Dfx mitől halt be szintén részletkérdés, a lényeg az, hogy a cég egyrészt jelentősen hozzájárult a 3D gyoorsítókártyák elterjedéséhez és másrészt ez az új piac nem volt kockázatmentes. Bocs ha egyetértőleg és nem ellentmondásként írtad le ezeket a részleteket, mert akkor viszont ez nekem nem jött át.

    Erős túlzásnak írtam a 2D Mariószerű játékokat, azonban látva, hogy a mobiljáték-érát gyak az Angry Birds és hasonló játékok tömkelege hozta el alapvetően és most is rahedli olyan technológiájú játék van a Store-okon, ami az Amigás időket idézi, úgy gondolom, hogy ez a túlzás helyén való.

    Szerintem a TPS jellegű jétékok viszonylag fájdalommentesen átültethetők lennének VR-ba (Tomb Rider pl). Az FPS-nél a szédülés, rosszullét elég sok gondot jelent. Ez még nem kiforrott, de a különböző játékok irányítási módjait kipróbálva nekerm látszik halvány remény arra, hogy ez nemsokára megoldható lesz. És akkor a jelenlegi AAA címek is átültethetőkké válnak. Teljesítmény, pályaszerkesztés, játékdinamika azonban optimalizálást, sokszor más filozófiát igényel. A szimulátor jellegűek viszont tény, hogy kiválóan működnek már most is.

    A HSZ végén fejetgetett vásárlóbázis vs fejlesztési költségek kérdését mint láthatod én is hasonlóan látom, viszont nekem az jön át, hogy van benned egy erős szkepticizmus a VR-ral kapcsolatban és ezt a szerintem érzelmi hozzáállást próbálod egyéb érvekkel is megtámasztani. Én kicsit nagyobb nyitotságot javasolnék ebben a témában.

    [ Szerkesztve ]

  • ->Raizen<-

    veterán

    válasz NEXUS-6 #61 üzenetére

    Én toltam tps-t vr-ban és nem ehhez a műfajhoz van kitalálva hanem a first person nézethez szerintem.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz NEXUS-6 #61 üzenetére

    Nagyon köszönöm a pontosításokat, hiszen mindenki tudja, hogy az ördög a részletekben van elásva!

    Ne vedd a szívedre, nem személyes támadásnak szántan, de anno especiel ezt a 3D buzzword volt az első valódi szembesülésem a marketing hatásával. Jött a PC Guru, és 2 oldalas ömlengés, hogy húúú 3Dfx, állandó 60 FPS, must have! Megvettem akkor 50e Ft-ért a kártyát (ami akkoriban nem volt kevés pénz), és.... kb. egy évig max. a techdemók, meg pár utólagosan patchelt játék volt az, ahol vettem bármi hasznát. Especiel pedig a Tomb Raiderben nemhogy állandó 60FPS nem volt, de pont, hogy néha bizony 15 FPS környékére belassult. Akkora csalódás volt, mint ide nagykáta. Megtanultam a leckét... :DDD

    Szerintem a TPS jellegű jétékok viszonylag fájdalommentesen átültethetők lennének VR-ba (Tomb Rider pl).

    Pont a TPS az, ahol nem tudom elképzelni, hogy lehet megoldani. :)
    Ott lihegsz folyton Lara mögött? Oké, valahol értem, a női fenék-fetisiszták vágyálma lesz, de amúgy viszont? Kitakar egy csomót a látótérből... Sehogy sem megoldható.

    Pont, hogy az FPS az, ahol értelme van, csak itt van értélme a VR-nek...

    ...van benned egy erős szkepticizmus a VR-ral kapcsolatban és ezt a szerintem érzelmi hozzáállást próbálod egyéb érvekkel is megtámasztani. Én kicsit nagyobb nyitotságot javasolnék ebben a témában.

    Nyitott vagyok, félreértés ne essék. A VR-nek nem ez az első szárnypróbálgatása, ahogy a 3D mozi sem cirka 10 éve jelent meg. Emlékszem az 1995-ös VFX1-re, és arra, hogy már akkor is az volt a gond, hogy drága, továbbá kicsi a felbontása. A VFX1 ment a levesbe. Most jött az Oculus, jött a Vibe, és a többi. A technológia fejlődött, ez nem vitás, például a kijelzők felbontása terén.

    Azonban megint azt látom, hogy ment a nagy VR ígérgetés 2012 óta (ekkor indult az Oculus Rift pénzgyűjtés). Aztán mit láttunk? Hogy 300$-ért még mindig csak kis felbontást lehet prezentálni (DK1, 2013). Évek teltek el, amíg a fejlesztések eljutottak oda, hogy elérték a végleges Rift verziót. Csakhogy ez már 600 dollárba kerül, és a nagyobb felbontás miatt erősebb vas is kell alá.

    Szkeptikus lennék? Igen, az vagyok, ha az ígérgetések mennek, alapos átgondolás és megfelelő önkritika nélkül. Félreértés ne essék, az Oculus rengeteg tett azért, hogy a VR fejlesztés eljusson arra a szintre, ahol most van.

    Egyszerűen csak arról van szó, hogy miközben a HW fejlesztésre rengeteg hangsúlyt helyeztek, valahogy megfeledkeztek arról, hogy gőzerővel kellett volna a játékfejlesztőket is puhítani, hogy igenis építsék be a VR támogatást a játékaikba. Persze a játékfejlesztőket is meg lehet érteni - mert a VR játékok, ahogy már kitárgyaltuk, a szimulátorokat leszámítva bizony specifikusan a VR-re kell, hogy kihegyezettek legyenek.

    Ennyi. Én örülök minden új technológiának, ám azért csak azért nem fogok egy új technológiának tapsolni, mert új. Bizonyítsa be az életképességét. Ehhez most a VR-nek az kell, hogy a felhasználóknak megfelelő játékokat nyújtsanak, és a VR szettek ára normális szintre csökkenjen...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • UnA

    Korrektor

    válasz Cifu #63 üzenetére

    "Oké, valahol értem, a női fenék-fetisiszták vágyálma lesz, de amúgy viszont?"

    De ehhez nem kell játékot venned, sőt még PC-t sem :)

  • Döglött Róka

    veterán

    válasz UnA #64 üzenetére

    Szerintem nincs olyan, hogy női fenék-fetisiszta, azt férfinak hívják:D

    Ikea Tafjord, Kínai indukciós töltő, Victorinox Traveler, 10 Tojás M (3 már hiányzik),Rádiós ébresztőóra piros kijelzővel, Varta akkutöltő

  • opr

    veterán

    Viszont egy atlatszo uvegu "VR-headsetet" vehet, es akkor szatir helyett hulyenek nezik, ramosolyognak heren rugas helyett, rohognek rajta/vele, ha leveszi es kelloen meglepodik...
    Az is valami. :DDD

    szerk: OFF

    [ Szerkesztve ]

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

  • AnginaP

    aktív tag

    válasz Cifu #63 üzenetére

    Lihegnék folyton Lara mögött. :D

    Indítok egy Skyrim szervert.

  • NEXUS-6

    tag

    válasz Cifu #63 üzenetére

    A TPS-nél magam is meglepődtem, én sem gondoltam volna, de működőképes. Nem feltétlenül látod életnagyságban az irányított jószágot, de akár még úgy is van benne ráció, kifejezetten ari valami kis dögöt egy pályán terelgetni.

    A TPS esetén a fix kamera miatt ráadásul kevésbé fenyeget a behányásos effektus, és ez utóbbinál nem pusztán a szokásos tengeri/buszbetegségről van szó. Az előre hátra mozgás plusz attól független fejforgatásnál a legtöbb embernél nem jelentkezik semmi. Azonban amikor egyszerűen nem a fejeddel, hanem a kontrollerrel/egérrel a látómezőt elfordítod akkor egyből beszól a beszédülés. Megoldás lehet szerintem a tankszerű mozgás, gyak fej függetlenül néz adott irányba (mint torony) a test haladási irányához nem kapcsolódóan (időnkénti ráegyeztetéssel), vagy másik megoldás a test adott irányba történő dőntésével történő irányváltoztatás, ez utóbbi esetben sem jelentkezik általában beszédülés.
    De a rosszullét általános volta, ami az ember egyensúlyrendszerének korábban nem kellő szinten megértett jellemzőiből fakad jelenleg még alapvetően akadályozza, hogy egy az egyben ültessenek át akármilyen FPS-t VR-ra. Ez van.

    Anno én is próbáltam a 90-es évek vége felé az akkori VR-t és egyszerűen azon a szinten, amit akkor a PC-hez lehetett kapni nem működött. A mostani VR is a minimális szükséges technológia, ezt látni kell. De ez már működik! Ronda, alacsonyfelbontású, ha egy évet várnak, akkor a duplafelbontás már épp elég lenne (kb 720p 2D kijelzőnek felelne meg). Talán az átlag hw is elérné ezt a szintet, ami kell. Aki most megveszi az az un. early adopter, vagy evangelista. Valaki felvállalja hogy a cégeknek gyak bétatesztere és fizetetlen PR alkalmazottja legyen, de a többségnek értelemszerűen az újdonság varázsa kevés.
    Engem speciel felvillanyoz, hogy testközelből átélhetem egy új technológia megszületését, vajúdását. Láttam már halvaszületett állapotban is és ezért gondolom, hogy ez a mostani alom végre életképes lesz. :)

    Az OR-rel meg sajna jól át lett baxva mindenki. SZVSZ az OR jelenleg kiadható lenne, lett volna az eredetileg meghirdetett árszinten. Semmi olyan nincs benne, ami indokolná a jelenlegi árfekvést. Egy dolog indokolja, hogy Cukerberg nem kevés pénzt fizetett a jogokért, a cégecskéért és annak egy részét legalább vissza akarja kapni. Nem neki kellett volna eladni, hanem az M$-nek, vagy az Apple-nek, vagy a Samsungnak. Akik mondjuk 5-10 éves termékciklusban gondolkodnak, meg gyak megvan náluk az összes technológia sorozatgyártásban, csak nem telefondobozba, hanem sisakba kell rakni.

    Pár héten, hónapon belül várható, hogy megcsinálják a PSVR PC-s portját, ha nem hivatalosan, akkor maszekban, és akkor ott lesz a PC-re is az olcsó viszonylag jó VR szemcsi! ;)

    [ Szerkesztve ]

  • saki04

    csendes tag

    válasz AnginaP #49 üzenetére

    a PSVR is egy meglehetősen lopakodó üzemmódban jelent meg, korlátozott területen, gyak ma nem ez az elsődleges hw amiről a karácsony szól, hanem inkább a PS4pro-ról a Sony részéről.
    Kérdés, hogy mi van e-mögött?

    Ez azért van, mert a Sony is észrevette, hogy a VR eladások nem hozzák az előre jelzett mennyiségeket. 2,6 milliót vártak amikor belekezdtek, de ezt lecsökkentették 750.000 köré.Többször is felül kellett bírálni az előrejelzéseket, mindig csökkentek a számok. A legtöbb esetben a kevés tartalmat és a drága hardvert okolták a nagyobb VR gyártók körében is az irányszámok rosszabb alakulásáért.

    A PSVR ígéretes, de a Sony nem akart intenzív marketing kampányba kezdeni és erőltetni a VR-t, amíg nincs nekik is egy komoly játék portfóliójuk mögötte. Ehelyett inkább a PS4 Pro megy idén, arra áldoznak PR szinten, ami teljesen legit üzleti szempontból és több eladást hozhat az ünnepi szezonban.

    Én igazából nagy reményeket fűzök a PSVR-hez. A Sony látszólag szerintem jól kezeli a jelenlegi piaci helyzetet és a VR designja, árfekvése, tudása is ahhoz közelít, ami végül egy elterjedtebb, népszerű VR élményt eredményezhet később.

  • consono

    nagyúr

    Én azon gondolkodtam el, hogy igazából az epizódikus játékok tudnának jók lenni VR-ben, amikből egy egy epizódot ki lehet pörgetni egy óra alatt. Pl. mint a Telltale játékai, de 45 perces epizódokra szétvágva, mint egy filmsorozat részeit.

    "In God we trust. All others must bring data"

  • Raymond

    félisten

    "A pénteki bejegyzés hatására sokan kritizálták Radak eszmefuttatását, miszerint az általa használt 40 dolláros fejlesztői órabér elképesztően magas..."

    LOL :)) Meg hogy magas :)

    Privat velemeny - keretik nem megkovezni...

  • Raymond

    félisten

    válasz Raymond #72 üzenetére

    Szerk. rossz fele ment...

    [ Szerkesztve ]

    Privat velemeny - keretik nem megkovezni...

  • Raymond

    félisten

    válasz Cifu #57 üzenetére

    "De szerinted fog valaki venni F1 vagy Elite Dangerous miatt VR szettet venni, ha az érzés többé-kevésbé korrektül visszaadható egy filléres TrackIR szettel, úgy, hogy akkor se semmi bajod, ha egy ültő helyedben 2-3-4 órát játszol?"

    Igen, mert a ketto nagyon nem ugyanaz es azt az erzest amit a VR-ben jatszasban kapsz egy autos/repulo/urhajos szimulatorban nem adja vissza meg a harom monitoros TrackIR setup se. Per pillanat az a helyzet hogy egy komoly szimulator rajongonak a Rift vagy a Vive a legjobb megoldas. Semmi se 100% persze, de az eddigiek szerint nagyon nagyon kevesen ternek vissza a multi monitor felallashoz a VR kiprobalasa es megvetele utan.

    Privat velemeny - keretik nem megkovezni...

  • schawo

    titán

    válasz Döglött Róka #65 üzenetére

    Ahhoz kiemeltnek kell lenni, hogy annak örüljön, hogy vrben lát rajzolt pixeles s..get.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • davudhunters

    csendes tag

    Ezt csak itt hagyom a Take Two elnökének a véleménye:

    "It's way too expensive right now," he said to an audience of analysts and investors. "There is no market for a $2000 entertainment device that requires you to dedicate a room to the activity.
    "We have like $300 to spend on an entertainment device and we do not have a dedicated room. We have a room for a screen, a couch, and controllers," he added. "We don't have something where you stand in a big open space and hold two controllers with something on your head--and not crash into the coffee table. We don't have that."

    Addig amíg a Vr nem tudja megszólítani a casual gamereket, addig nem fog elterjedni. És ahhoz, hogy ez megtörténjen:
    - Olcsóbbnak kell lennie (PC-s fronton)
    - Több dedikált VR játék kell rá.

    Eddig kb a hardcore gamerek akiknek minden vágya a szimulátoros életérzés, fogják megvenni. A Sony PSVR-ja olcsóbb alternatíva, kérdés, hogy lesz-e rá tartalom.

    http://www.gamespot.com/articles/vr-is-too-expensive-and-takes-up-too-much-room-tak/1100-6440381/

    [ Szerkesztve ]

    "Az élet olyan, mint egy nyári ruha mellénye: rövid és céltalan."

  • Alchemist

    addikt

    válasz myckie2 #28 üzenetére

    Nem azon múlik, a VR élmény eleve sokkal érzékenyebb a pixeles megjelenítésre.

    Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

  • aerosmith

    őstag

    válasz davudhunters #76 üzenetére

    Egy VR ready gép ára 500 dollárra esett.
    Rift+Touch 800.
    Ez 1300USD
    Az a hatalmas üres tér pedig egy 2x2m es terület ami még az én 74m2es lakásomban is van a tévé és a kanapé között.
    Az biztos hogy psvr csak 500usd de minőségileg és felhasználhatóságban se hasonlítható össze egy PCvel.
    Persze bizonyos hogy az alacsonyabb ár jobban segítené a terjedést.

  • Alchemist

    addikt

    válasz aerosmith #78 üzenetére

    Ez a "VR ready" olyasmi, mint amikor a kőkorszaki 768 soros felbontást HD-nek nevezik?
    ;]

    Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

  • schawo

    titán

    válasz aerosmith #78 üzenetére

    Egy VR ready gép ára 500 dollárra esett.
    No, melyik az?

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • aerosmith

    őstag

    válasz schawo #80 üzenetére

    Oculus says you'll need only a dual-core Intel Core i3 processor and an Nvidia GTX 960 graphics card, instead of the quad-core Intel Core i5 chip and more powerful GTX 970 graphics that were required before. More AMD CPUs are also now supported.

    Mivel van már ASW meg ATW gyengébb vga+procival is normálisan fut a Rift.

  • schawo

    titán

    válasz aerosmith #81 üzenetére

    Az én fejlesztésem jobb, mint az Oculusé:

    "schawo says you'll need only a single-core AMD Athlon64 processor and an ATI Radeon 9700 graphics card"

    Ezzel egy VR ready gép ára 100 dollárra esett.

    Ezek bénák, ezt így kell csinálni. Holnap fejlesszek még rajta?

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • Synthwave

    HÁZIGAZDA

    válasz Raymond #72 üzenetére

    Mé? Magyarországon már egészen csillagászatinak könyvelném.

    ;]

    Full hiánytalan, kék Keychron Q9 knob ISO barebone billentyűzet ELADÓ – 25k + FOXPOST, 60 db Cherry MX1A Red kapcsolóval és Cherry profilos HK Gaming Milkshake dye-sub PBT-ABS blend kupakszettel 34k, és a FOXPOST-ot állom.

  • Synthwave

    HÁZIGAZDA

    válasz F34R #84 üzenetére

    Na ja. Jó az már 400 dodónak is.

    Full hiánytalan, kék Keychron Q9 knob ISO barebone billentyűzet ELADÓ – 25k + FOXPOST, 60 db Cherry MX1A Red kapcsolóval és Cherry profilos HK Gaming Milkshake dye-sub PBT-ABS blend kupakszettel 34k, és a FOXPOST-ot állom.

Új hozzászólás Aktív témák