A Lázár-terv (Projekt Lazarus) néven futó program az amerikai szórakoztatóipari kereskedőket tömörítő érdekvédelmi szervezet, az Entertainment Merchants Association (EMA) agyszüleménye. A tagok egy újfajta lopásgátló technológia megvalósíthatóságának implementációját fejtegetik, melyet boltokban árusított optikai adathordozókon, azon belül is a konzolos játékok esetében vetnének be első körben. Az EMA ugyanis saját kutatása alapján úgy számol, az eltulajdonított játékszoftverek használatba vételét gátló technológia visszavethetné a kalózkodást és a mezei lopásokat egyaránt.
Habár maga a terv még korántsem végeleges – hiányoznak például a technológia költségei –, a koncepció már voltaképpen kikristályosodott: a játékok alapértelmezetten inaktív státuszban kerülnének a boltok polcaira, vagyis a konzol nem lenne képes lejátszani a játékprogramot hordozó lemezt egészen addig, amíg a szoftvert ki nem kódolják. A használatba vételt gátló rendszert azonban nem az otthonokban, hanem a bolti pénztárnál kellene kiiktatni a vásárlás utolsó fázisaként. Az elv elsőre hasonlónak tűnik a ruházati osztály termékeire aggatott csíptetős lopásgátlókhoz, azonban közelebbi párhuzam lenne inkább egy műszaki eszközzel szárában összevarrt farmernadrágot magunk elé képzelni: amíg a kasszánál a lakatot le nem szedik, a gatyát sem tudjuk magunkra ölteni.
Az EMA szerint mindez jótékonyan hatna a videojátékok eladási mutatóira, az iparág pedig dollármilliárdokat spórolhatna meg a lopások és a kalózkodás visszaszorításának köszönhetően. A szervezet nyilván nem arra céloz, hogy mezei bolti lenyúlások során érné a legnagyobb kár a játékipart, sokkal inkább a belsős terméklopások miatt főhet a fejük: a „kamionról lepotyogó”, vagyis a kereskedelmi lánc valamely szereplője által jogtalanul megszerzett termékek ugyanis sűrűn bukkannak fel warezszervereken is.
Don Reisinger, a Cnet bloggere írásában rátapint a tervezet több gyenge pontjára. Nem derül ki például, a termék aktív státuszának ellenőrzéséhez szükséges-e internetkapcsolat. Amennyiben igen, úgy az rengeteg felhasználót érintene hátrányosan, hiszen nem mindenki csatlakoztatja a játékkonzolt a világhálóra. Erősen kérdéses továbbá, mégis miként birkózna meg a technológia a használt videojátékok piacával. Ha már piac, akkor pedig szót kell ejtenünk a iparág kalózkodásból adódó veszteségéről is, amely a PC-s játékok esetében nagyságrendekkel több, mint a konzolos verzióknál – írja Reisinger. Példának a Crysis Warhead című PC-játékot hozta fel, melyet mindössze két hónap leforgása alatt több mint 243 ezer esetben töltöttek le feketén, a Fallout 3-at viszont egyetlen hónap alatt még ennél is többször, mintegy 271 ezer esetben húzták le a netről illegálisan – ellenben a játék Xbox 360-as kiadását csupán 20 ezerszer.
Jönnek a lophatatlan játékok
- Írta: Ifj. Zettner Tamás
- Forrás: Cnet
Azóta történt
-
Valósággá vált a megérinthető hologram
Japán tudósoknak köszönhetjük, hogy rátapinthatunk a lényegre.
Tech 19
-
Bajban a nyugati videojáték-ipar
A nyugati kiadók jövedelmezősége évek óta stagnál, a kínaiak profitja ezzel szemben egyre növekszik.
Mérleg 16
-
Innováció a konzolos videojátékok háza táján
Az interneten keresztül boronálja össze a számítógépet és a konzolt egy amerikai cég.
Tech 15
-
Virtuális világok a látássérültek szolgálatában
Szoftverekkel igyekeznek segíteni a vakok tájékozódási képességein. A program agykutatók számára is jelentős adatokat szolgáltat.
Mérleg 1
Előzmények
-
Japánban betiltják a virtuális nemi erőszakot
A Nagy-Britanniából indult kampány hatására visszavonták a nemi erőszakot tartalmazó játékok engedélyét.
Társadalom 67
-
A főrendőr végleg betiltaná az erőszakos játékokat
A német rendőri vezető véleménye azokat támogatja, akik többek között a játékokat is okolják a diákgyilkosságokért.
Mérleg 19
-
Száműzik a boltokból a durva játékokat
A winnendeni iskolai ámokfutás kapcsán újra fellángolt a videojátékok káros hatásairól szóló vita. Az egyik bolthálózat egyértelműen állást foglalt.
Társadalom 53
-
Mentsük meg a régi számítógépes játékokat!
A nemzetközi összefogás keretében elindított archiválási projektben a britek a videojátékok számára kínálnak „örök életet”.
Tech 38
Percről percre
ph A desktop gép, notebook és ház nyomába sokféle periféria szegődik, sőt, még egy VR headset is tiszteletét teszi heti rovatunkban.
gp Ki gondolta volna, hogy az élet és halál közti rés ennyire élvezetes lehet? Igaz, szín nem sok fért ebbe a birodalomba, de a Hauntii hangulatával, harcaival és apró fejtörőivel is képes elvarázsolni.
gp A Ubisoft évek óta készül arra, hogy belépjen a gyors iramú hero shooterek piacára is: sok félbehagyott rivális és megannyi halasztás után megjelent végre a fura nevű xDefiant.
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
- Konteó topic
- Samsung Galaxy A52s 5G - jó S-tehetség
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Fortnite - Battle Royale & Save the World (PC, XO, PS4, Switch, Mobil)
- Sorozatok
- Milyen TV-t vegyek?
- PHP programozás
- eGPU tapasztalatok
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Xiaomi 12 - az izmos 12
- További aktív témák...