Sok pénzt hoznak a bonyolultabb mobileszközök

Az olyan bonyolultabb mobil-számítástechnikai eszközök, mint az okos zsebtelefonok, a PDA-k (personal digital assistant, személyi asszisztens), illetve a notebookok használata 2009-re nagyjából 130 milliárd dollár bevételhez juttatja majd a távközlési ágazat érintett operátorait és speciális szolgáltatásokat nyújtó szakcégeit – idézi a Financial Times az ARC Group piackutató cég Future Mobile Computing 2004 című felmérésének eredményét. E forgalom több 72 százaléka mobiltelefon-hálózatok igénybevételéből származik majd, az összegből 34 milliárdot az fog hozni az operátorok konyhájára, hogy a notebook-tulajdonosok 2,5G-s és 3G-s rendszereket igénybe véve használják hordozható gépüket. Ehhez többségük megfelelő PC-kártyát illeszt majd berendezésébe.

Észak-Amerika adja a legtöbb "mobiltelefonozó" laptopost, 4,4 millió felhasználóval 2004 végére. Ez a felmérés készítői szerint megfelel az ottani lakosság erős érdeklődésének az internetezés mindenféle formája iránt. Európa és Ázsia, illetve a csendes-óciáni térség holtversenyben a második, régiónként hárommillió hordozható gépes mobilügyféllel 2004 végén, ám ahogy a következő két évben teret nyer a harmadik generációs mobilszolgáltatás, számuk jelentősen nőhet. Ezt ösztönzi majd, hogy a 3G-s beruházásaikba dollármilliárdokat ölő operátorok adatkártyákkal, illetve az üzleti és egyéb tartalomkínálat javításával fogják erősen noszogatni felhasználóikat az adatforgalom növelésére. Ázsia továbbra is jeleskedni fog az okos telefonok terjedésében, 2006-ra a régióban 35 millió ilyen zsebi lesz az embereknél. Ennek hátterében az áll, hogy e térségben vezették be az első 3G-s rendszereket, és ennek megfelelően szinte mindenütt elérhetők a hozzájuk illeszkedő pluszszolgáltatások. További tényező, hogy Ázsia fejlett területein jelentős "elszórható" jövedelemmel rendelkeznek a fogyasztók.

"Észak-Amerika lesz az egyértelmű első helyezett a vezeték nélküli helyi hálózatok (wireless local network, W-Lan) terén, itt lesz található a legtöbb olyan úgynevezett hotspot, amelyen át fel lehet lépni ezekre a rendszerekre (és rajtuk keresztül például az internetre). Ennek megfelelően 2009-re 61 millió észak-amerikai felhasználója lesz a W-Lanoknak, akik fele notebookkal él majd ezzel a lehetőséggel" – mondja Freda Benlamlih, az ARC Group vezető tanácsadója, a tanulmány egyik társszerzője. Ugyanakkor mivel az okos telefonok és a PDA-k könnyebben hordozhatók, ezeket gyakrabban, rendszeresebben fogják magukkal vinni és használni az emberek, következésképpen ezeknek az eszközöknek nagyobb bevételt köszönhetnek majd a szolgáltatók, mint a laptopoknak. Észak-Amerika után az ázsiai és csendes-óceáni térségben telepítik majd a legtöbb W-Lant, ám szemben azzal a régióval, itt jóval szétszórtabban, főleg a nagyvárosokban, a turisztikai látványosságok környékén találhatók majd az ezek használatához szükséges hotspotok. A dolog költségei miatt a W-Lan-felhasználók nagy többsége a pénzesebb üzletemberek, turisták közül kerül majd ki. Összességében a világon a 2003-as 34 700-ról 2006-ra 134 700-ra (azaz tízszeresére) szaporodik a hotspotok száma. Ennek kapcsán a mobiloperátorok felismerik, hogy az ilyen jellegű szolgáltatáshoz kapcsolódó adatforgalom kompenzációt nyújthat nekik más területeken csökkenő bevételeikért. Mellettük a vezeték nélküli internet-hozzáférés nyújtására szakosodott internetszolgáltatók (wireless internet service provider, WISP), illetve – persze – W-Lan-szolgáltatók kaszálják majd legtöbbet e rendszerek működtetésének köszönhetően.

Az ARC Group egy másik jelentéséből kiderül, hogy az üzleti mobilszolgáltatások hozama 177 milliárd dollárra nő 2009-re. Miközben a beszédátvitel továbbra is fontos része marad ennek, iparáganként eltérő ajánlatok jelennek meg, amelyek elsősorban a terepen dolgozó alkalmazottak és központjuk kapcsolatát, valamint a kötetlen munkaidőben foglalkoztatott vezetők és irodáik kommunikációját hivatottak segíteni. A szolgáltatások ezen része – négyszeres növekedéssel – az üzletimobil-biznisz teles forgalmának 40 százalékát hozza majd 2009-ben. A fejlődés motorjai a tartalomszolgáltatók és a rendszerintegrátorok lesznek, akik egymással szoros együttműködésben igyekeznek megnyerni a vállalati felhasználókat.

Azóta történt

Előzmények