Nyomoz a rendőrség PPO-ügyben

2010. január 12-én és 13-án több száz feljelentés érkezett a rendőrség különböző szervezeti egységeihez az online vásárlásokkal foglalkozó PPO.hu pénzügyi tranzakciós tevékenységével kapcsolatban, amelyről lapunk is tudósított tegnap. A botrány abból adódott, hogy a ppo.hu oldalt üzemeltető svájci cég – egy eddig ingyenes szolgáltatás 2010-re megállapított díjával – hétfőn megterhelte ügyfeleinek számláját 2490 forinttal, azok tudta nélkül. A feljelentések alapján a Budapesti Rendőr-főkapitányság Gazdaságvédelmi Főosztálya a mai napon nyomozást rendelt el csalás bűntett elkövetésének alapos gyanúja miatt, egyelőre ismeretlen tettes ellen.

A mai napon a nyomozók intézkedtek a cég iratainak és az online vásárlókkal kötött szerződéseinek beszerzéséről, valamint felvették a kapcsolatot a cég vezetőivel, akiket a napokban meghallgatnak az esetekkel kapcsolatban.

A rendőrség fontosnak tartja közölni, hogy mivel sajtóhírek szerint akár 110 ezer sértettje is lehet az online vásárlásnak, az eljárás szempontjából nem szükséges, hogy minden érintett külön-külön feljelentést tegyen. Ezidáig ugyanis több mint 300 feljelentés érkezett, mind ugyanazzal a tartalommal. Az eljárás során függetlenül attól, hogy tett e valaki feljelentést, generálisan vizsgálják a nyomozók a magánszemélyek számláiról történő levonások jogosságát. A károsultak egy aktívabb csoportja már szervezi, hogy egységes fellépéssel próbálják meg vélt igazukat jogi úton érvényesíteni, s ehhez egy jogsegélyt is nyújtó weboldalt nyitottak. Egy másik portálon a kapcsolódó törvények, rendeletek, formanyomtatványok segítik a tájékozódni vágyó károsultakat.

A különböző internetes fórumokon, köztük a PROHARDVER fórumán is, számtalan vélemény hangzott el a Magyarországon eddig példátlan online pénzügyi tranzakcióról, ahol a hazai kereskedelmi bankok minden különösebb gyanú nélkül vették tudomásul, hogy ügyfeleik pénze egy gyanús svájci cég számláján landol. A kulcsmondat a PPO.hu ÁSZF-ben olvasható: „a PPO Light csomag regisztrációs díja a PPO díjszabása szerint kerül automatikus recurring módon levonásra a bankkártya regisztrációt követően”. A fórumozók véleménye megegyezik abban, hogy a pénzintézetek is ludasak, hogy ügyfeleik tájékozatlanok voltak a veszélyekkel kapcsolatban, nem hangsúlyozták kellően az online fizetési módszerekben rejlő kockázatokat, s arról sem voltak konkrét ismereteik a felhasználóknak, mi is az a recurring-mód, amivel külön engedély nélkül elvihetik a pénzüket. A bankok még a mai napon sem adtak tájékoztatást a PPO.hu által (el)követett tömeges tranzakció szakmai tanulságairól, illetve annyit azért mondanak az érdeklődő ügyfeleknek: ehhez az ügyhöz semmi közünk.

Továbbra is kíváncsian várjuk a bankok véleményét: vajon minden mozzanat törvényes volt ebben az internetes kereskedelemre káros hatásokkal járó történetben a hatályos pénzügyi szabályok alapján?  Létezik-e, illetve ha igen, szerintük milyen szinten áll 2010-ben a bank-ügyfél bizalmi kapcsolat Magyarországon? Nekem erről is meg van a véleményem...

Azóta történt

Előzmények