Megtévesztőek a légitársaságok honlapjai

Az európai légitársaságok internetes oldalainak több mint fele megbukott az Európai Unió fogyasztóvédelmi vizsgálatán – írja a Reuters, amely a holnap publikálandó jelentés birtokába jutott. A szeptemberben 15 uniós tagország, valamint Norvégia illetékes hatósága elvégzett ellenőrzés 400 weboldalra terjedt ki. A hírügynökség által megszerzett dokumentum következtetése szerint „az oldalak több mint 50 százalékán tapasztaltunk szabálytalanságokat, elsősorban az árak jelölése, a vásárlási feltételek és a megajánlott kondíciók átláthatósága kapcsán.”

Ryanair

A vizsgálat többek között azért marasztalt el több mint 200 honlapot, mert azokon a jegyárakat először a repülőtéri illeték és az egyéb költségek nélkül tüntetik fel; mert a reklámozott ingyenes vagy rendkívül kedvező árú jegyek általában már nem választhatók, amikor vásárlásra kerül a sor; mert a foglaláshoz választott nyelveken nem olvashatók a vásárlási feltételek; és mert nem adnak tájékoztatást a jegyvásárlás törlésének és az időpont-módosításnak a feltételeiről.

Az EU egyelőre nem hozza nyilvánosságra az érintett légitársaságok listáját – ez a jelentésben sem szerepel –, előbb ugyanis felszólítják őket a hiányosságok pótlására. Erre négy hónapjuk van. A türelmi időszak lejártát követően azon cégek nevét teszik közzé, melyek továbbra sem tájékoztatják a vásárlókat megfelelően – ezeknek az oldalait be is zárathatják.

Az azonban kiszivárgott, hogy az ír Ryanair és három spanyol társaság – a Vueling, az Iberia és a Spainair – is szerepel a listán. A leggyengébben egyébként a belga oldalak szerepeltek: itt 48-ból 46 esetében találtak szabálytalanságokat. Viszont a vizsgált 20 osztrák honlap mindegyike megfelelt az uniós fogyasztóvédelmi szabályozásnak.

Előzmények