Nyugdíjazzák az sms-t a mobilszolgáltatók

A barcelonai Mobile World Congress (MWC) szakmai találkozón a mobilszolgáltatók egy olyan nemzetközi kezdeményezést jelentettek be, melynek célja, hogy az ingyenes internetes szolgáltatások miatt eltávolodott fogyasztókat egy új, egységes üzenetküldő alkalmazással visszacsábítsák a mobilszolgáltatói kínálathoz.

A mobilszolgáltatók az okostelefonok terjedése óta egyre hangosabban panaszkodtak amiatt, hogy e készülékekre alapozva egyre több cég kínál olyan alkalmazásokat, illetve erre épülő szolgáltatásokat, amelyek hirdetési üzleti modellben ingyenesen adnak kommunikációs lehetőségeket. A szolgáltatók mindezt úgy értékelik, hogy – főként az sms-küldések elvándorlása miatt – óriási veszteség, bevételkiesés éri őket: a londoni Ovum piackutató úgy becsüli, hogy 2011-ben a távközlési cégek az sms-piacon közel 14 milliárd dolláros veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni. A verseny erős és kíméletlen: ahogy az AP hírügynökség beszámolt róla, az MWC-n is bemutatkozó új vállalkozás, a mobilokon ingyenes üzenetküldést és chatet kínáló amerikai Pinger cég vezetője egyenesen így fogalmazott: „A szöveges üzenetek küldése ingyenes, és a hanghívás is az lesz hamarosan.”

A mobilszolgáltatók természetesen nem örülnek a Pingerhez hasonló vállalkozásoknak, mivel úgy vélik, ahogy egy olasz szolgáltató vezetője kifejtette, hogy csak kihasználják az általuk létrehozott mobilhálózatokat, anélkül, hogy pontosan értenék, milyen technikai háttér van mögötte, hogy milyen fejlesztéseket kell végrehajtani az egyre magasabb igények kiszolgálása érdekében – végeredményben csak gondokat okoznak, és egyre több befektetésre kényszerítik a problémák megoldása érdekében a szolgáltatókat.

A visszavágás és a versenybe szállás jele, hogy egy, a vezető mobilszolgáltatókból álló csoport (Groupe Speciale Mobile Association – GSMA) a barcelonai konferencián jelentette be, hogy idén együttesen vezetnek be egy technológiát (2012-ben Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Dél-Koreában), mely az új mobilokban már beágyazott alkalmazásként jelenik meg, és ami – akárcsak a fent említett internetes megoldások – IP-alapú ingyenes üzenetküldési, hang- és videohívási lehetőséget kínál. (A GSMA tagjai többek között: AT&T, Bell Mobility, Bharti Airtel, Deutsche Telekom, KPN, KT, LGU+, Orascom Telecom, Rogers Communications, SFR, SK Telecom, Telecom Italia, TeliaSonera, Telus, Verizon.) Az évek óta tervezett lépés célja, hogy egységes kommunikációs alap jöjjön létre a világon e területen is, és a szolgáltatók visszanyerjék az internetes vállalkozások által elhódított teret.

A tesztüzem ezen a héten indult el: a Vodafone Spanyolországban telepíti a szoftvert az androidos okostelefonokra. A most „Joyn” néven emlegetett technológia nem új, a Nokia 2008-ban mutatta be az MWC-n az akkor RCS (Rich Communication Suite) néven emlegetett megoldást, melyet azóta már számtalan készülék támogat. A Joyn fejlesztői oldalról valójában az RCS legújabb, 5-ös verziójú specifikációját jelenti. A GSMA egyik tagja, a Deutsche Telekom vezetője a Joyn kapcsán elmondta azt is, hogy ez csak a kezdet, hamarosan szöveges chatre, fájl- és élővideó-megosztásra is lehet majd használni.

A Joynnak nyilvánvalóan vannak előnyei: például elhozza az egységesítés lehetőségét, mivel mind az sms küldője, mind a fogadója ugyanazt az alkalmazást használná stb. Ám a szakértők erősen kételkednek a kezdeményezés sikerében. Az egyik legfontosabb érv, hogy a felhasználók megnyerése nagyon nehéz lesz. Az internetképes okostelefonok számtalan már bevált és kedvelt ingyenes kommunikációs formát kínálnak, ezekkel most versenybe szállni még egy előtelepített alkalmazással is kétséges: valami olyasmit kellene a Joynnak nyújtania, ami átcsábítja hozzájuk az előfizetőket.

Azóta történt

Előzmények