Informatikusok játszótere az új Praktiker

„Üzletházat avatni, ünnepelni jöttünk, a Jóisten áldása lebegjen fölöttünk. Ámen” – zárta ünnepi versezetét a Praktiker Vecsés határában 1,6 milliárd forintos beruházással felhúzott, tizenhetedik magyarországi áruházának tegnapi bemutatóján az eseményre az épület megáldása végett meghívott helyi katolikus plébános. Az egyházi áldás – amely, mint kiderült, minden Praktiker-üzletnek dukál – azonban csak egy rövid és mosolyt keltő része volt az ünnepélyes megnyitónak, amelyre a sajtó képviselői mellett a barkácsáruház-lánc partnerei voltak hivatalosak. Karl-Heinz Keth, a cég magyarországi ügyvezető igazgatója és Schlemmer Zoltán értékesítési igazgató inkább azokról a technikai újdonságokról beszélt, amelyek – állították – nemcsak itthon, de nemzetközi szinten is egyedivé teszik a Market Central Ferihegy kereskedelmi parkban felépített, 9500 négyzetméteres egységet.

Mint kiderült, a vecsésit európai mintaáruháznak szánják, ahol a vásárlást és a vásárlókat segítő új megoldásokat tesztelik – ezeket, ha beválnak, a lánc nemzetközi szinten is alkalmazni fogja. Mint Ónody Sándor gazdasági igazgatótól megtudtuk: az egész tulajdonképpen egy garázsprojektként indult. A mindössze hatfős hazai informatikai osztály alkalmazottai kezdtek el ötletelni, mégpedig olyan ügyesen, hogy elképzeléseiknek meg tudták nyerni az anyavállalatot is – az önjelölt kutatás-fejlesztési team így a vecsési áruházban kapott lehetőséget az ötletek kipróbálására.


Az infoterminál újságírók gyűrűjében

A javasolt megoldások közül az áruházban egyelőre négy-öt fontosabb valósult meg, de az újítások bevezetése folyamatos. Ilyen az üzlet területén számos helyen felszerelt információs terminál, amelyen többek között kereshetünk az árukészletben, lekérdezhetjük a vásárlói kártyánk adatait, vagy – a vonalkód-leolvasónak köszönhetően – adatokat kérhetünk a kezünkben tartott termékről. Ónody szerint az informatikai team által fejlesztett szoftver egyszerűen kezelhető, mi viszont egy gyors próba után úgy találtuk: elkel még az átlagfelhasználót szem előtt tartó egyszerűsítés. Az áruházban mindenhol plazmatévék tájékoztatnak – helyfüggően – a friss ajánlatokról, és újdonság az is, hogy Magyarországon először egy galérián kávézót hoztak létre a boltban, ahol ingyenes wifin keresztül internetezhetnek a betérők.

A legérdekesebb technikai megoldás azonban kétségkívül az elektronikus árcímke. Ez a kijelzőből, elemből és infravörös adó-vevőből álló – a svéd Pricer AB által gyártott – készülék helyettesíti a nyomtatott árcímkéket. Az áruházban telepített összes „cédula” – nagyjából 55 ezer – egyedi azonosítóval rendelkezik, és egy központi számítógépen keresztül egyedileg vezérelhető. Egy akció árváltozásait így átvezetni gyerekjáték. A címkék – melyeket egy elem 6 évig működtet – minden esetben visszaigazolják, hogy sikeres volt-e a frissítés. Az elektronikus árcímkéket Magyarországon először itt vezették be, de külföldön már jó ideje bevált technológiának számítanak.


Digitál ár

A tesztáruházban folyamatosan telepítik majd az új technikai megoldásokat, és a visszajelzések alapján finomítják a már meglévőket – ígérte Ónody. A tervek szerint néhány éven belül már használható lesz az üzletben a bevásárlókocsit helyettesítő intelligens kosár, és működni fognak az önkiszolgáló kasszák is.

A vecsési Praktiker 117 környékbeli lakosnak ad munkát, és mintegy 1,5 milliárd forintos árukészlettel fogadja a vásárlókat a mai naptól. A vállalat további 2-3 áruház megnyitását tervezi Magyarországon a következő években.

Azóta történt