Idővel egyesülhet a PanTel és a Hungarotel

Jan Mulder
Jan Mulder

Az amerikai tőzsdén jegyezett HTCC a közelmúltban megszerezte a PanTel részvényeinek száz százalékát, ezzel a HTCC már nemcsak helyi, hanem – a PanTel révén – országos szolgáltatóvá is vált Magyarországon. A cégek együttműködéséről, a PanTel tavalyi eredményeiről és terveiről is faggatta a Napi Gazdaság Jan Muldert, a PanTel vezérigazgatóját.

– Várható-e valamilyen változás a PanTel életében annak következtében, hogy a HTCC immár százszázalékos tulajdonosa lett a távközlési cégnek, miután a közelmúltban megszerezte a holland KPN 75 százalékos részvénycsomagját is?

– Egy távközlési vállalkozás életében mindig történnek változások. Maga az egész iparág rohamosan változik: a termékek és szolgáltatások terén (széles sávú kommunikáció, biztonság, kábeltévé), a technológia terén (Wimax, VoIP stb.), a felhasználói szokások terén (mobilitás, internet), a szabályozás terén (a piac lassú, de biztos felszabadítása) óriási változások zajlanak, és mindeközben a távközlési iparág az egyetlen, ahol az árak évről évre csökkennek. Állandóan jobb és gyorsabb szolgáltatást kell nyújtanunk alacsonyabb árakon. Természetesen a versenyképességünk fenntartásához az új tulajdonos nyújtotta minden előnyt fel kívánunk használni. Meg kell azonban említeni egy másik fontos változást is, mégpedig hogy a dán TDC is többségire változtatta a HTCC-ben birtokolt tulajdoni hányadát, majd bejelentette, hogy Magyarországot stratégiai fontosságú befektetésnek tekinti, ami számunkra azt jelenti, hogy a TDC támogatására is nagyban számíthatunk.

– A HTCC, amely Magyarországon a Hungarotel vállalattal a telekommunikációs piac liberalizációjának kezdete óta jelen van a magyar piacon, eddig helyi koncessziós területén nyújtott távközlési szolgáltatásokat. Az akvizíció után lehet-e számítani a két cég együttműködésére?

– A Hungarotel és a PanTel partnersége természetesen kiszélesítette csoportunk hatókörét: a PanTel országos szinten az üzleti szegmensre koncentrál, valamint regionális szinten nagykereskedelmi tevékenységet folytat, míg a Hungarotel a saját körzetében szolgáltatott eddig. Mint korábban jeleztük, csoportunk teljes körű szolgáltató kíván lenni Magyarországon. A Hungarotel egy olyan szervezetet tud ehhez biztosítani, amelyik a csoporton belül a lakossági ügyfelekre képes összpontosítani, a PanTel pedig országos hálózatát (optikai, rádiófrekvenciás stb.), valamint országos szolgáltatáskínálatát tudja felkínálni. A két cég természetesen együtt fog működni és teljes mértékben támaszkodni fog a közös erőforrásokra. A HTCC máris igénybe veszi a saját hálózata számára a PanTel gerinchálózati háttérkapacitását, valamint nemzetközi kapacitását. A csoport jobb versenypozíciója érdekében tehát minden adódó szinergiás lehetőséget kihasználunk.

– Tervezik-e a két cég összeolvasztását?

– Természetesen minden lehetőséget meg kell vizsgálnunk, de elsősorban cégeink fennmaradására és növekedésére kell összpontosítanunk, nem pedig a pusztán belső vállalati kérdésekre. Természetesen, ha az üzleti siker szempontjából az egyesülés indokoltnak tűnik, mi minden lehetőségre nyitottak vagyunk.

– Pénzügyi szempontból hogyan zárta a PanTel a 2004-es évet, s milyen idei tervei vannak?

– Mivel az amerikai tőzsdén jegyzett cég a tulajdonosunk, nem áll módomban tényeket közölni a 2005. évre vonatkozó terveinkről, viszont annyit elmondhatok, továbbra is nagyra törő cég vagyunk. Ami a 2004-es évet illeti, ez meglehetősen sikeres időszak volt a PanTel számára, mivel annak ellenére, hogy 2004-ben váltunk meg az Euroweb Magyarországtól, a PanTel folytatni tudta növekedését. Az EBITDA 2004-ben meghaladta az 5,6 milliárd forintot, ami az előző évhez képest hozzávetőleg 40 százalékos növekedést jelent. A PanTel a 2004-es esztendőben erősen pozitív cash-flow-jú céggé érett. Az adósság-EBITDA aránnyal mért mutató azt jelzi, hogy a PanTel egészséges üzleti vállalkozás.

– Mekkora bevétele származik a PanTelnek külföldi tevékenységéből? Tervezik-e, hogy a cég újabb további országok piacán is megjelenik?

– A PanTel árbevételének több mint 30 százalékát nemzetközi ügyletekből szerzi. Magyarország összes szomszédos országában, továbbá Bulgáriában vagyunk aktívan jelen, viszont egy adott országban folytatott tevékenységünk mértéke természetesen függ az ottani szabályozási környezettől. Egyes országokban csak az inkumbens szolgáltatónak nyújthatunk támogatást, míg máshol a cégek széles körét kiszolgálhatjuk. A nemzetközi piacokon erőteljesen terjeszkedünk, egyrészt a szolgáltatáskínálat bővítésével, másrészt pedig úgy, hogy újabb országokban jelenünk meg. Az üzleti lehetőségek, a jogszabályi környezet, valamint az arra a kérdésre adott válasz, hogy vajon a PanTel biztosítani tudja-e az adott országban a megszokott szolgáltatásminőséget, határozzák meg, hogy megjelenünk-e egy adott országban vagy sem. A PanTel egyértelműen az egyik meghatározó nagykereskedelmi szolgáltatónak minősül a közép-kelet-európai régióban, de pozíciónk további erősítésére törekszünk.

– Milyen területeken erősítik tevékenységüket Magyarországon?

– Ebben az évben a PanTel a kisvállalkozási körre is kiterjeszti szolgáltatáskínálatát. A most futó "koktél kampány" olyan piaci szegmenst célzott meg, ahol az eddigi ügyfeleinknél kisebb méretű vállalkozások találhatók. Eközben a Hungarotel Debrecenben megkezdte a saját szolgáltatásterületén kívüli szolgáltatást a lakossági előfizetők számára. A legfőbb törekvésünk tehát az, hogy Magyarországon mindenütt mindenkinek szolgáltatást tudjunk kínálni. Emellett meg kívánjuk őrizni vezető pozíciónkat az innovatív megoldások kínálata terén is. A Wimaxszal végzett tesztüzemünk, valamint a Matávval a helyi szakasz felszabadításáról kötött szerződésünk jelzik, hogy próbálunk jobb megoldásokat találni azon előfizetőink számára, amelyek egyelőre nem érhetők el optikai kábellel. Egyértelműen látszik, hogy a kisebb ügyfelek erőteljesen érdeklődnek az internetet hanggal kombináló termékek iránt, míg az IP-alapú virtuális magánhálózatokon alapuló komplex adatátviteli megoldások adják azt a másik területet, amely iránt az üzleti előfizetők fokozott érdeklődést mutatnak.

– Ez idáig a PanTel volt a kedvezményezettje a számhordozhatóságnak. Mi lehet a siker titka?

– A PanTel évek óta foglalkozik üzleti ügyfelekkel. Magyarországon elsőként kínáltunk komplex IP VPN-megoldásokat, amelyeknél fontos az értékesítést megelőző szoros kapcsolattartás az ügyféllel, ugyanakkor a szerződés időtartama alatt az utólagos kapcsolattartás is elengedhetetlen. Az ügyfelek tudják, hogy megbízhatnak a PanTelben, az általa nyújtott szolgáltatásminőségben. Amikor partnereink hangátviteli szolgáltatást – a vevőikkel való kapcsolatfenntartás fontos eszközét – igényeltek, biztosítékot kerestek arra, hogy garantált minőségű, tökéletes szolgáltatásra számíthatnak. Ez a biztosíték pedig a mi eddigi történetünk. Mindemellett rendkívül aktív értékesítő csapatunk van, és kiváló kampányokat folytattunk, de egyértelmű az is, hogy további kemény erőkifejtést kíván listavezető pozíciónk megőrzése.

Azóta történt

Előzmények