Félrevezető hirdetésekkel nyomulnak a gyógyszergyártók a közösségi médiában

Az online reklámokban konkrétan ugyan nem hazudnak, de gyakran elhallgatnak dolgokat, és a marketing minden kétes eszközét bevetik egyes vállalatok.

Nem említik meg a kockázatokat a vényköteles gyógyszereknél, jóvá még nem hagyott készítményeket reklámoznak, nem közölték, hogy a megszólaló betegek valójában színészek vagy céges alkalmazottak – derült ki a The Wall Street Journal megrendelésére készült felmérésből, melynek most ismertették az eredményeit.

A lap felkérésére az Algorithmic Transparency Institute nonprofit szervezet vizsgálta meg egy négyhetes időszakban, 2022 októberében és novemberében a Meta platformjain (Facebook és Instagram) 20 cég több mint 2100 hirdetését. A reklámokban jó néhány olyan terméket is hirdettek, amelyek az amerikai gyógyszerfelügyelet (FDA) által különösen szigorúan szabályozott összetevőket is tartalmaztak, pl. ketamint vagy tesztoszteront.

A jelentés készítői felhívják arra a figyelmet, hogy két éve, amióta a kormányzati engedélyezés nagyobb teret biztosít a távegészségügyi szolgáltatásoknak, kialakult egy „szürke terület” az egészségügyi hirdetések piacán, ahol csekély mértékű az ellenőrzés, illetve a gyártók igyekeznek kibújni a hagyományos hirdetési piacon tapasztalható szoros korlátok közül. Ennek egyik módja, hogy a hirdetések tartalmát elsősorban a közösségi platform üzemeltetői bírálják el, akik érdekvezérelten engedékenyek.

A Journal egy másik felmérésre alapozva megemlíti, hogy a távegészségügyi reklámpiac rohamosan bővül: ezek a cégek 2020-ban még kb. 10 millió dollárt költöttek az online hirdetésekre, egy évvel később már több mint 100 milliót – és pl. az ebben a felmérésben nem szereplő TikTok idén novemberig 23 millió dollárt gyűjtött be ilyen hirdetésekből.

Különösen aggályos, hogy a jelentést készítők nem egy esetben találkoztak azzal, hogy a hirdető elhallgatja a szigorúan szabályozott összetevőket tartalmazó szerek lehetséges mellékhatásait, illetve komoly törvénysértést elkövetve olyan termékeket is reklámoznak, amelyek (még) nem kapták meg az FDA engedélyét. Nagyon gyakori eset, hogy a hirdetésben megtévesztően páciensként szereplőkről nem mondják el – vagy csak nagyon eldugva –, hogy ők felkért színészek, illetve a forgalmazó alkalmazottjai.

Többször előfordult, hogy a forgalmazók úgy játsszák ki a törvényeket, hogy nem gyártóként szerepelnek, hanem egy kifejezetten erre a célra létrehozott vállalkozás rendeli meg a reklámokat, így azokra nem, vagy csak korlátozottan érvényesek az FDA előírásai.

A Journal megkereste a platformot biztosító Metát is, akik elmondták, hogy algoritmussal és emberekkel is vizsgálják a hirdetések tartalmát, de csak azokat blokkolják, amelyek a közösségi oldalak alapelveit sértik, az egyéb törvényi előírások betartása – csakúgy, mint az offline világban – a hirdetők felelőssége.

Előzmények