Ha alkalmazás, akkor közösségi média, kommunikáció és navigáció

Az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” friss kutatása az okostelefon- és mobilinternethasználati szokásokkal foglalkozik.

4,7 millió okostelefon-használó hazánkban

Az eNET 2017 decemberében végzett online kutatása alapján okostelefont a felnőtt magyar internetezők 85 százaléka, azaz körülbelül 4,7 millióan használnak. Körükben a mobilinternet használata is dinamikusan terjed: több mint 3,7 millióan szoktak készülékükön mobilnet-szolgáltatást használni.

Az eNET egy korábbi, 2017. június-júliusi kutatásának adatai szerint a netezők körében mára a mobiltelefon vált az internetezésre legnagyobb arányban használt eszközzé. Bár már a mobilinternet-használók felének az előfizetése 1GB-nál nagyobb havonta felhasználható adatmennyiséget biztosít, sokakkal előfordult már, hogy túllépték a rendelkezésükre álló adatmennyiséget. Az előfizetők kétharmada – főképp nagyobb adatforgalmat igénylő tevékenységek esetén –, ha lehetősége van rá, inkább wifit használ. Ezt persze könnyen meg is tehetik, hiszen az okostelefon-használók többségének otthonában korlátlan otthoni net és WiFi router is rendelkezésre áll, és egyre több helyen van ingyenesen elérhető WiFi is. Korlátlan mobilinternet-csomagra váltás esetén a WiFi-használat jellemzően visszaszorul.

A kedvenc alkalmazások: közösségi média, kommunikáció és navigáció

Az eNET adatai alapján az okostelefonosok körében a vezető három alkalmazás a közösségi média, a kommunikációs (üzenetküldő, chat és videotelefon) appok, illetve a navigáció, melyeket a 2017. decemberi adatok szerint az okostelefon-használók 90, 81, valamint 71 százaléka szokott használni készülékén.

eNET
[+]

2015 október-novembere óta a legnagyobb arányban a közösségimédia-oldalak okostelefonos látogatása nőtt (33 százalékponttal), ezt követik a kommunikációs alkalmazások 21 százalékpontos növekedéssel. A navigációs alkalmazások használati aránya érdemben nem változott, 2015 óta töretlenül őrzik helyüket az élbolyban.

Nem bírjuk közösségi média nélkül

A közösségimédia-alkalmazások minden tekintetben favoritok: nemcsak a legnagyobb arányban, de a leggyakrabban is használt appok. Az okostelefonosok háromnegyede legalább napi rendszerességgel használja ezeket, ezen belül 8% óránként, 54% naponta többször, 13% pedig naponta egyszer.

A közösségi oldalakon a legkedveltebb tevékenységek a hírolvasás (66%), a chatelés (60%), a lájkolás (59%), a képek posztolása (37%) és a kommentek írása (33%).

eNET
[+]

A konkrét közösségi alkalmazások közül a Facebook utolérhetetlen: 86% szokta okostelefonján látogatni (ezen belül 71% legalább naponta egyszer), míg a Twitter esetében az oldalt okostelefonról látogatók aránya 22, a LinkedIn esetében pedig 16%. A fotómegosztás tekintetében az Instagram vezet, a használati aránya 34%, a Pinteresté 25%, a Snapchaté 13%.

Üzenetet csak online

Az online üzenetküldő alkalmazások teljesen háttérbe szorították az sms-eket: tízből hét chat appokat (is) használó inkább online küld üzenetet sms helyett. A válaszadók leginkább barátokkal és családtagokkal szoktak chatelni, de 41% kollégákkal is így kommunikál.

Bár a chat nem igényelne nagy adatforgalmat, az ilyen appokat használók persze nem csak szöveget küldenek: 89% fényképeket, 55% matricákat, 46% emotikonokat, 41% cikkeket, 39% pedig videókat (is). A felhasználók közel kétharmada online telefonálásra is szokta ezeket az appokat használni.

Chat esetében is a Facebook vezet: FB Messengert az okostelefonosok 80%-a használ készülékén (ezen belül 62% legalább naponta egyszer). Ezt követi a Viber (62%), a Skype (39%) és a WhatsApp (20%).

Nincs hosszabb út navigációs app nélkül

Navigációs alkalmazásokat a válaszadók közel fele legalább hetente szokott használni okostelefonján, jellemzően hosszabb utakhoz. A navigációs alkalmazásokat használók 58 százaléka aktuális forgalmi helyzetet is mutató appokat használ, amiket 92 százalékuk rendkívül hasznosnak tart a dugók elkerülésében.

A navigációs alkalmazások közül a Google Maps használata a leginkább jellemző (77%), a Waze használati aránya 36%.

 

Röviden a felmérések hátteréről: az eNET 18 évnél idősebb internetezők bevonásával, 2015, 2016 és 2017 során végezte kutatásait okostelefon- és mobilinternet-használati szokásokkal kapcsolatban. Az alábbi felmérések zajlottak a témában:

  • eNET online okostelefonos kutatás, 2015. október-november, N=1017 fő
  • eNET online okostelefonos kutatás, 2016. november, N=948 fő
  • eNET online mobilinternethasználati kutatás 2017. június-július, N=1047 fő
  • eNET online okostelefonos kutatás, 2017. december, N=838 fő

Azóta történt

Előzmények

  • Meleg víz vagy internet?

    Míg az idősebbeknek az internet egy kényelmi funkció, addig a fiatalok számára mára alapszükségletté vált. Tízből ketten akár még a meleg vízről is lemondanának egy hónapra az internetért cserébe.