Lehangoló év köszönt 2006-ban a 3G-re – summázza előrejelzését a világ nagy részén még újnak számító mobilkommunikációval kapcsolatban a Deloitte telekommunikációs csoportja. Szerintük a felhasználók nem értik a 3G előnyeit és azt sem látják be, miért kellene ezért több pénzt kiadniuk. A 3G-s technológia további előfizetőket hoz majd, de ez még mindig nem lesz elég ahhoz, hogy megtérüljenek a több tíz milliárd dolláros befektetések. A mobilszektorban továbbra is a 2G jelenti a növekedést, árbevételt és nyereséget.
Az eddigi eredmények ismeretében bizony a magyar piac kilátásai sem túl rózsásak, bár a szolgáltatók bizakodóak. Az előfizetők számát leginkább az eladott 3G mobilkészülékek alapján lehet lemérni, hiszen a 3G szolgáltatásokhoz nem szükséges új SIM kártya. A T-Mobile ügyfelei közül csupán 20 ezren használnak 3G eszközöket, telefont vagy kártyatelefont. (A T-Mobile-nak jelenleg több mint négymillió ügyfele van). „Kirobbanó érdeklődésről vagy szolid sikerről sem beszélhetünk. A 3G bevezetése egy hosszabb távú építkezés lesz, a lefedettség növekedése, az úgynevezett HSDPA bevezetése, a készülékek és eszközök körének bővülése, valamint azok árának csökkenése egyaránt azt szolgálja, hogy évről évre egyre többen férjenek majd hozzá az újdonságokhoz” – fogalmazott a Napi Gazdaság érdeklődésre a T-Mobile illetékese.
A Vodafone konkrét számokat nem közölt arról, hogy előfizetői közül hányan használhatják a 3G szolgáltatást, csupán annyit jegyeztek meg, hogy „az elmúlt hónapok Vodafone Mobile Connect adatkártya értékesítési adatai alapján elmondhatjuk, a szolgáltatás sikeres, hiszen a decemberi indulás óta folyamatosan több 3G/GPRS, mint csak GPRS-en használható változat kerül értékesítésre”.
Törvényszerű generációváltás?
A T-Mobile szerint idén a szolgáltatások elterjedését a készülékek számának bővülése, a középkategóriás 3G mobiltelefonok elterjedése nagymértékben segítheti majd. Jelenleg a T-Mobile kínálatában három különböző 3G mobiltelefon és két kártyatelefon vásárolható meg (2 éves előfizetéssel 40 ezer és 100 ezer forint között mozognak a készülékek). Az elterjedést segíthetik a különleges szolgáltatások, valamint az erős tartalom. Arra a kérdésünkre pedig, hogy mikorra válhat „tömegtermékké” a 3G, a T-Mobile-nál úgy válaszoltak: az elkövetkező pár évben – a szuper gyors 3G/HSDPA hálózat előnyeit megismerve – egyre többen veszik majd igénybe. Egyértelműen tömegesen elterjedhet, a hangsúly inkább azon van, hogy mely esetekben, élethelyzetekben lesz rá szüksége az ügyfélnek (nem feltétlen kell mindig videotelefonálni, de számos esetben hasznos vagy praktikus lesz). A sebesség növekedése azonban egyértelműen és bizonyíthatóan ösztönzi a felhasználókat.
A Pannon szerint is a következő évek mutatják majd meg, hogy milyen gyorsan válik elterjedtté Magyarországon az új technológia. Olaszországban például a videotelefonálásra képes készülékkel rendelkező ügyfelek 40 százaléka rendszeresen használja a szolgáltatást. „Új szolgáltatások, technológiák esetében nehéz megjósolni, melyik lesz igazán a felhasználók kedvence, ám úgy számoljuk, hogy alapvetően az üzleti célú felhasználás, valamint a szórakoztató és információs tartalmak lesznek a húzóterületek” – mondta a Pannon, amely feltehetően épp az új technológia térnyerése miatt döntött úgy, hogy elhagyja nevéből a még uralkodó technikára történő utalást, vagyis a GSM betűszót.
A Deloitte tanulmánya is megjegyzi, s egyben alátámasztja azt a magyarországi vélekedést, hogy a felhasználók – talán a reklámok hiányában is – nem ismerik a 3G előnyeit. Ennek kapcsán a T-Mobile-nál például megjegyezték, hogy nekik a szolgáltatásokat kell reklámozniuk (gyors mobilinternet, videotelefon vagy zeneletöltés). A lassú növekedés ellenére a cégek jelentős iramban fejlesztik 3G hálózatukat, a T-Mobile esetében például jelenleg Budapest közel 90 százalékán és Debrecen kétharmadán van 3G lefedettség. A hálózat idén további településeken, kisebb és nagyobb városokban egyaránt elérhető lesz. A Vodafone számára a frekvenciaengedély 2005 év végéig Budapest belső kerületeinek lefedését írta elő, amelyet már akkor túl is teljesített a cég. A cég állítja, hogy a frekvenciaengedélyben meghatározott lefedettségi követelményeket – amely szerint 2007 végéig a lakosság 30 százalékát kell lefedniük – jelentősen meghaladja.
Csak döcög a 3G
- Írta: Napi
- Forrás: Napi Gazdaság
- Kapcsolódó cégek:
- Telenor Magyarország
- Vodafone Magyarország
- T-Mobile Magyarország
Azóta történt
-
Del(l)előn áll a Vodafone 3G-je
A két cég együttműködéséből olyan notebookok születhetnek, amelyek integráltan nyújtják a széles sávú vezeték nélküli kapcsolatot.
Tech 3
-
A számlás ügyfelek erősítették a Pannont
Az utolsó negyedévben 73 ezerrel bővült a szolgáltató ügyfeleinek tábora. A tavalyi árbevétel 11 milliárd forinttal nőtt.
Távközlés 0
-
Januárban is javított a Vodafone
Egy év alatt 6,81 százalékkal nőtt a mobilszolgáltatók ügyfeleinek száma. A Vodafone tovább morzsolja riválisai piaci részesedését.
Távközlés 0
-
Kínában hódít a mobil
Túl a 400 millión: a világ legnagyobb mobilpiacán még mindig csak minden harmadik emberre jut egy előfizetés.
Távközlés 0
Előzmények
-
Kedvezőbb a mobilinternet
A Pannon GSM új csomagjával külföldön – a partnerhálózatokon – az eddiginél kedvezőbb díjszabással netezhetünk.
Távközlés 0
-
Debrecenbe érkezett a T-Mobile 3G-je
Gyors tempóban bővül a 3G – beindultak a HSDPA tesztek is.
Távközlés 0
-
Szupergyors adatátvitelt tesztel a Pannon GSM
Már két hazai mobilszolgáltató is teszteli a HSDPA-t.
Távközlés 1
Percről percre
ph A desktop gép, notebook és ház nyomába sokféle periféria szegődik, sőt, még egy VR headset is tiszteletét teszi heti rovatunkban.
gp Ki gondolta volna, hogy az élet és halál közti rés ennyire élvezetes lehet? Igaz, szín nem sok fért ebbe a birodalomba, de a Hauntii hangulatával, harcaival és apró fejtörőivel is képes elvarázsolni.
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen