Az ártatlanság korának vége

A mai naptól a YouTube oldala lehetőséget biztosít a hirdetni kívánóknak is, hogy termékeiket reklámozzák a részükre létrehozott „csatornák” segítségével. Első lépésként Paris Hiltonnak szenteltek egy csatornát, ahol Paris új albumát népszerűsíti a Warner Bros, s a Fox Broadcasting Co. is itt kívánja promotálni a szállodalánc-örökös új tévéshow-ját, a Prison Break-et.

A kezdeményezés alapja az, hogy a honlap működtetői szerint a fiatalok nem is olyan elutasítóak a reklámokkal szemben, mint azt gondolhatnánk. Véleményük szerint olyan időkben, amikor a fogyasztók TiVó-kkal mászkálnak az utcákon (mely kiváló eszköz arra, hogy ki tudjanak szűrni minden olyan tartalmat, amelyre nem kíváncsiak), más hirdetési stratégiához kell folyamodni. Ezt a médiatudatos generációt másképpen kell elcsípni, valami különlegeset, unikálisat kell nekik nyújtani, hogy megragadják a figyelmüket. Az oldal működtetőinek eddigi tapasztalatai alapján a YouTube felhasználói nem zárkóznak el a hirdetők által készített képi anyagok elől.

Bár a YouTube szinte az online média emblémájának tekinthető, a San Mateo-i cégnek nem lesz könnyű a 17 milliárd dolláros hirdetési piacra betörnie. A hirdetők vonakodnak egy olyan terepen megjelenni, ahol a résztvevők érzéketlenek vagy éppen ellenségesek a szerzői jogokkal szemben. A YouTube körülbelül 20 millió látogatót vonz amatőr videóival, low-budget filmjeivel és tévéshow-ival havonta, s az utánközlések általában nem jogtiszták.

A kezdeményezők mégis bizakodóak: „A hirdetők és a nagy világmárkák részvétele a mi közösségünkben lehetőséget biztosít a számukra, hogy a róluk alkotott képet és a velük kapcsolatos érzelmeket az itteni adottságokhoz szabják, kialakítsanak egy rájuk figyelő közönséget, s megengedjék, hogy a felhasználók aktívan bekapcsolódjanak a tartalom alakításába” – mondta Chad Hurley, a YouTube alapítója és vezetője.

Allen Weiner, a Gartnerrel együttműködő elemző szerint viszont a kezdeményezés eleinte talán növelheti a YouTube bevételeit, de mégis kockázatos út. „Rövid távon bizonyosan pénzt fog hozni. Ám nem oldja meg a legnagyobb problémát, hogy miképpen lehet pénzzé tenni a fogyasztók által alkotott tartalmakat.”

Egy másik kezdeményezés (Participatory Video Ad) úgy kezeli a hirdetési videókat, mint a YouTube más képi anyagait – rangsorolhatóvá, megoszthatóvá és kommentálhatóvá teszik őket. Az első ilyen a Pulse című horrorfilm hirdetése volt, melynek előzetesét a Deep Focus hirdetési ügynökség tette fel a YouTube-ra. Ian Schafer, a Deep Focus vezetője szerint ez is egy út a YouTube felhasználóihoz. Cége szerződést kötött a portállal, s a bemutató előtt felrakták a trailert. Schafer igen hatásosnak találta ezt a módszert: „A felhasználók döntöttek úgy, hogy megnézik az előzetest, ők fűztek hozzá kommentárokat, és ők küldték tovább a barátaiknak. Úgy vélem, a hirdetők számára ez egy különösen hatékony módszer.”

A YouTube vezető marketingigazgatója szerint a felhasználóknál egyáltalán nem tapasztaltak ellenérzéseket a kereskedelmi célú videók megjelenésével kapcsolatban, hiszen a filmelőzetest több mint egymillió látogató nézte meg. Véleménye szerint az online hirdetés a legjobb módszer a figyelem megragadására. A sikeren felbuzdulva a YouTube vezetői az elmúlt héten találkozóra hívták a legnagyobb hirdetőket New York-ba, hogy meggyőzzék őket az ilyen típusú internetes reklámozás különleges előnyeiről.

Azóta történt

Előzmények