Arcfelismerő az iskolai ebédlőben

Elvileg egy zárt rendszerről van szó, mely felgyorsíthatja az adminisztrációt, de azért most is akadnak kritikusok.

Egy tavaly tesztelt technológiai megoldást élesítenek ma a skóciai, Glasgow mellett található North Ayrshire tanácsi kerület kilenc iskolájában – írta meg a Financial Times.

nevű vállalkozás által fejlesztett rendszer – csakúgy, mint a moszkvai metróban alkalmazott, melyről nemrég számoltunk be – lehetővé teszi a diákoknak, hogy az ebédjüket az arcuk beszkennelésével fizessék ki. A fejlesztők szerint az arcfelismerőnek sok előnye van: lerövidíti a várakozási időt a sorban, emellett a koronavírus-járvány idején biztonságosabb is, mint a kártyás vagy ujjlenyomattal történő fizetés. David Swanston, a CRB Cunningham ügyvezető igazgatója terméküket dicsérve elmondta, hogy egy középiskolában átlagosan 25 perc áll potenciálisan kb. ezer diák kiszolgálására ebédidőben, és az arccal történő fizetés egyértelműen a leggyorsabb módszer a fizetésre, megoldásukkal nagyjából öt másodperc alatt végeznek a tranzakcióval.

A skóciai példa messze nem egyedülálló Nagy-Britanniában, nagyon sok iskola használ különféle fizetésekre biometrikus rendszereket, pl. ujjlenyomat-olvasót.

Ugyanakkor éles kritikák is felmerültek, főként az arcfelismeréssel kapcsolatban, leginkább azért, mert a jogvédők szerint ezeket a technológiákat gyakran az érintettek hozzájárulása nélkül működtetik. Silkie Carlo, a Big Brother Watch civil szervezet tagja azt nyilatkozta a Financial Timesnak, hogy aggasztó biometrikus azonosítások mindennapivá válása: „Semmi szükség erre a repülőtéri tempóra ahhoz, hogy a gyerekek megebédelhessenek” – fogalmazott az aktivista.

Swanston ezzel szemben azzal érvelt, hogy a már 65 iskola érdeklődését kiváltó technológiájuk más, biztonságosabb, mint a többi hasonló megoldás: a titkosítva tárolt arcmintákat – melyekkel a kamerák érzékelői összevetik a látott képet – az iskolák szerverei őrzik, egyáltalán nem úgy működik az arcfelismerőjük, mint pl. a köztereken használt pásztázó algoritmusok.

Bár e szoftvereknek iskolákban történő alkalmazása igen nagy vitákat váltott ki az utóbbi években az egész világon, a skóciai kerület tanácsa 97 százalékos többséggel hagyta jóvá, hogy ha egy oktatási intézmény be akarja vezetni, akkor megteheti – többek között azzal érvelve, hogy a gyerekek gyakran elfelejtik a PIN-kódjukat, illetve megszaporodtak a PIN-kóddal történő visszaélések is az utóbbi időben.

A brit oktatási minisztérium tájékoztatja az arcfelismerő technológiák szabályozásáról az iskolákat, de a bevezetést nem kötik engedélyhez, ez helyi hatáskör. Fraser Sampson, a biometrikus technológiákat Angliában és Walesben felügyelő biztos is inkább megengedő: úgy véli, bár rendelkezésre állnak ezek a technológiák, azt nem kötelező használni, és ha az iskolák találnak egy kevésbé tolakodó módszert, akkor inkább azt válasszák.

Azóta történt

Előzmények